Statut
Zespołu Szkół
Technicznych
w Ustroniu
ul. 3 Maja 15
Tekst jednolity obowiązuje od dnia 1 grudnia 2017 r.
Spis treści
1. Postanowienia ogólne. 3
Podstawy prawne funkcjonowania szkoły: 3
Nazwa i inne informacje o szkole: 4
Technikum.. 5
Branżowa Szkoła I Stopnia z klasami Zasadniczej Szkoły Zawodowej 5
7. Cele i zadania szkoły. 7
Szkoła. 7
Wychowawca. 11
Pedagog szkolny. 12
Zakres i sposób sprawowania opieki w szkole. 13
8. Organa szkoły. 14
Dyrektor szkoły: 14
Rada Pedagogiczna. 16
Rada Rodziców.. 18
Samorząd Uczniowski 19
Rodzice. 20
Wicedyrektor szkoły. 21
Kierownik szkolenia praktycznego. 22
Administrator sieci: 22
4) Organizacja szkoły: 23
Działalność innowacyjna i eksperymentalna. 25
Wolontariat w Szkole. 26
Doradztwo zawodowe w Szkole. 26
Biblioteka szkolna. 26
Realizacja celów statutowych. 28
5) Nauczyciele i inni pracownicy szkoły. 28
Komisje Przedmiotowe. 30
Pracownicy administracji 31
Pracownicy obsługi. 31
6) Uczniowie szkoły. 31
Prawa i obowiązki ucznia. 33
Strój szkolny. 35
Zakaz używania telefonów komórkowych. 35
Nagrody i kary. 35
Skreślanie z listy uczniów. 38
Ogólne sprawy porządkowe: 39
7) Wewnątrzszkolne ocenianie. 40
Podstawa prawna. 40
Regulamin oceniania. 40
Zasady opracowania wymagań edukacyjnych i kryteria oceniania. 43
Sposoby sprawdzania osiągnięć i postępów uczniów.. 46
Zasady oceniania zachowania. 49
Regulamin klasyfikowania. 51
Tryb i warunki uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny z zajęć edukacyjnych. 55
Sposoby i zasady informowania uczniów i rodziców o postępach i osiągnięciach.. 56
Egzamin poprawkowy. 56
Regulamin promowania. 57
System motywacyjny. 58
8) Postanowienia końcowe: 59
§ 1
§ 1 a
1) ustawie” – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59);
2) „szkole” – należy przez to rozumieć Zespół Szkół Technicznych w Ustroniu;
3) „dyrektorze” – należy przez to rozumieć Dyrektora Zespołu Szkół Technicznych w Ustroniu;
4) „nauczycielu” – należy przez to rozumieć także wychowawcę i innego pracownika pedagogicznego Zespołu Szkół Technicznych w Ustroniu;
5) „pracowniku niepedagogicznym” – należy przez to rozumieć pracownika Zespołu Szkół Technicznych w Ustroniu nie będącego nauczycielem;
6) „uczniu” – należy przez to rozumieć ucznia Zespołu Szkół Technicznych w Ustroniu;
7) „rodzicach” – należy przez to rozumieć rodziców uczniów Zespołu Szkół Technicznych w Ustroniu a także ich prawnych opiekunów;
8) „Statucie” – należy przez to rozumieć Statut Zespołu Szkół Technicznych w Ustroniu;
9) „Radzie Pedagogicznej” – należy przez to rozumieć organ Zespołu Szkół Technicznych w Ustroniu, w zakresie realizacji jej zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki;
10) „Radzie Rodziców” – należy przez to rozumieć Radę Rodziców przy Zespole Szkół Technicznych w Ustroniu;
11) „Samorządzie Uczniowskim” – należy przez to rozumieć Samorząd Uczniowski Zespołu Szkół Technicznych w Ustroniu;
§ 2
1) Technikum;
2) uchylony;
3) uchylony;
4) uchylony;
5) Branżowa Szkoła I Stopnia z klasami Zasadniczej Szkoły Zawodowej;
Zespół Szkół Technicznych w Ustroniu
oraz pieczęci podłużnych w brzmieniu:
Zespół Szkół Technicznych,
43-450 Ustroń, ul. 3 Maja 15,
tel. (033) 854-35-43, NIP 548-10-59-824;
Technikum Zespołu Szkół Technicznych,
43-450 Ustroń, ul. 3 Maja 15 tel. (033) 854-35-43;
Zasadnicza Szkoła Zawodowa Zespołu Szkół Technicznych
43-450 Ustroń, ul. 3 Maja 15 tel. (033) 854-35-43;
Branżowa Szkoła I Stopnia Zespołu Szkół Technicznych
43-450 Ustroń, ul. 3 Maja 15 tel. (033) 854-35-43
§ 3
§ 4
Uchylony (LO)
§ 5
1) technik mechanik;
2) technik informatyk;
3) technik logistyk;
4) technik cyfrowych procesów graficznych;
5) technik elektryk.
§ 6
Uchylony (ZSZ).
§ 6a
1) 8 – 9 uczniów technikum;
2) do 15 uczniów w klasie pierwszej w zawodzie operator maszyn i urządzeń do obróbki plastycznej, ślusarz oraz elektromechanik;
3) 6 – 8 uczniów w klasie drugiej i trzeciej w zawodzie operator maszyn i urządzeń do obróbki plastycznej, do 10 osób w zawodach ślusarz i elektromechanik.
1) pracodawca;
2) osoba zatrudniona u pracodawcy;
3) osoba prowadząca zakład pracy w imieniu pracodawcy, jeżeli spełniają wymagania zawodowe i pedagogiczne określone w odrębnych przepisach.
Pracodawca zatrudniający młodocianego w celu nauki zawodu jest obowiązany realizować podstawy programowe kształcenia zawodowego, ustalone dla Branżowej Szkole I Stopnia z klasami Zasadniczej Szkoły Zawodowej, zamieszczonej w dokumentacji programowej dla danego zawodu oraz zapewnić osoby szkolące młodocianych, spełniające wymagania kwalifikacyjne określone w odrębnych przepisach.
1) rodzaj przygotowania zawodowego;
2) czas trwania i miejsce odbywania przygotowania zawodowego;
3) sposób dokształcania teoretycznego;
4) wysokość wynagrodzenia.
1) nie wypełniania przez młodocianego obowiązków wynikających z umowy o pracę lub obowiązku dokształcania się, pomimo stosowania wobec niego środków wychowawczych;
2) ogłoszenia upadłości lub likwidacji zakładu pracy;
3) reorganizacji zakładu pracy uniemożliwiającej kontynuację przygotowania zawodowego;
4) stwierdzenia nieprzydatności młodocianego do pracy, w zakresie której odbywa przygotowania zawodowe.
§ 7
Uchylony (Technikum Uzupełniające)
§ 8
1) realizuje cele i zadania określone w ustawie wymienionej w §1 ust. 1 oraz przepisach wydanych na jej podstawie;
2) umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły lub świadectwa dojrzałości oraz wykonywania wyuczonego zawodu;
3) umożliwia zdobycie wykształcenia ogólnego, kształci i wychowuje przyszłych, techników i wykwalifikowanych robotników różnorodnych specjalności zawodowych zgodnie z obowiązującym programem Ministerstwa Edukacji Narodowej;
4) stwarza absolwentom możliwości dokonania świadomego wyboru dalszego kształcenia;
5) pełni funkcję dydaktyczną i opiekuńczo-wychowawczą wobec młodzieży podczas zajęć szkolnych, zajęć w terenie i w trakcie wycieczek szkolnych zgodnie z możliwościami szkoły;
6) udziela uczniom pomocy pedagogicznej i opiekuńczej, a także przygotowuje młodego człowieka do życia w społeczeństwie ludzi dorosłych w duchu demokracji i wolności;
7) umożliwia uczniom podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej;
8) umożliwia również uczniom rozwijanie zainteresowań, zapewnia realizowanie programów nauczania uwzględniając poziom intelektualny uczniów, stosując opracowane przez zespoły przedmiotowe podstawy programowe.
§ 9
1) diagnozowaniu środowiska ucznia;
2) rozpoznawaniu potencjalnych możliwości oraz indywidualnych potrzeb ucznia i umożliwianiu ich zaspokojenia;
3) rozpoznawaniu przyczyn trudności w opanowywaniu umiejętności i wiadomości przez ucznia;
4) wspieraniu ucznia z wybitnymi uzdolnieniami;
5) opracowywaniu i wdrażaniu indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych dla uczniów niepełnosprawnych oraz indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych odpowiednio o charakterze resocjalizacyjnym lub socjoterapeutycznym dla uczniów niedostosowanych społecznie oraz zagrożonych niedostosowaniem społecznym;
6) prowadzeniu edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia wśród uczniów i rodziców;
7) podejmowaniu działań wychowawczych i profilaktycznych wynikających z programu wychowawczo – profilaktycznego szkoły oraz wspieraniu nauczycieli w tym zakresie;
8) wspieraniu uczniów, metodami aktywnymi, w dokonywaniu wyboru kierunku dalszego kształcenia, zawodu i planowaniu kariery zawodowej oraz udzielaniu informacji w tym kierunku;
9) wspieraniu nauczycieli i rodziców w działaniach wyrównujących szanse edukacyjne uczniów;
10) udzielaniu nauczycielom pomocy w dostosowywaniu wymagań edukacyjnych wynikających z realizacji programów nauczania do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom;
11) wspieraniu nauczycieli i rodziców w rozwiązywaniu problemów wychowawczych;
12) umożliwianiu rozwijania umiejętności wychowawczych rodziców i nauczycieli;
13) podejmowaniu działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych.
1) ucznia;
2) rodziców ucznia;
3) dyrektora szkoły;
4) nauczyciela, wychowawcy, prowadzącego zajęcia z uczniem;
5) poradni;
6) pracownika socjalnego;
7) asystenta rodziny;
8) kuratora sądowego.
1) wybitnych uzdolnień;
2) niepełnosprawności;
3) niedostosowania społecznego;
4) zagrożenia niedostosowaniem społecznym;
5) specyficznych trudności w uczeniu się;
6) choroby przewlekłej;
7) zaburzeń psychicznych;
8) sytuacji kryzysowych lub traumatycznych;
9) rozpoznanych niepowodzeń szkolnych;
10) zaniedbań środowiskowych;
11) trudności adaptacyjnych;
12) odmienności kulturowej.
§ 10
1) wychowania patriotycznego;
2) wychowania prozdrowotnego;
3) wychowania do życia w rodzinie i społeczeństwie;
4) wspierania rozwoju fizycznego i duchowego młodzieży;
5) rozwijania samorządnej działalności uczniów;
6) przygotowania do uczestnictwa w kulturze;
7) profilaktyki i terapii wychowawczej;
8) rozwoju zainteresowań i uzdolnień młodzieży;
9) kultury spędzania wolnego czasu;
10) działalności opiekuńczej;
11) powinności wychowawców klas.
1) tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia, proces jego uczenia się oraz przygotowania do zawodu, życia w rodzinie i społeczeństwie;
2) inspirowanie i wspomaganie działań zespołowych uczniów;
3) podejmowanie działań umożliwiających rozwiązanie konfliktów w zespole uczniów oraz pomiędzy uczniami, a innymi członkami społeczności szkolnej;
4) rozwijanie umiejętności rozwiązywania życiowych problemów przez wychowanka.
1) otacza indywidualną opieką każdego wychowanka;
2) diagnozuje warunki życia i nauki swoich wychowanków;
3) planuje i organizuje wspólnie z uczniami i ich rodzicami:
a) różne formy życia zespołowego, rozwijające jednostki i integrujące zespół uczniowski,
b) ustala treści i formy zajęć tematycznych na godzinach z wychowawcą;
4) współpracuje w tworzeniu programu wychowawczo - profilaktycznego szkoły;
5) współdziała z nauczycielami uczącymi w jego klasie (oddziale), uzgadniając z nimi i koordynując ich działania wychowawcze wobec ogółu uczniów, a także wobec tych, którym potrzebna jest indywidualna opieka (dotyczy zarówno uczniów szczególnie uzdolnionych jak i uczniów z różnymi trudnościami i niepowodzeniami);
6) utrzymuje systematyczny kontakt z nauczycielami w celu koordynacji oddziaływań wychowawczych;
7) śledzi postępy w nauce swoich wychowanków;
8) dba o systematyczne uczęszczanie uczniów na zajęcia;
9) udziela porad w zakresie możliwości dalszego kształcenia, wyboru zawodu;
10) utrzymuje kontakt z rodzicami uczniów w celu:
a) poznania i ustalenia potrzeb opiekuńczo-wychowawczych ich dzieci,
b) współdziałania z rodzicami,
c) włączania ich w sprawy życia klasy i szkoły,
1) odpowiada służbowo przed dyrektorem za osiągnięcie celów wychowania w swojej klasie;
2) ma prawo wnioskować o pomoc w rozwiązywaniu problemów zdrowotnych, psychospołecznych i materialnych swoich wychowanków do pedagoga szkolnego i kierownictwa szkoły;
3) prowadzi dokumentację klasy i każdego ucznia (dziennik, arkusze ocen, świadectwa szkolne);
4) ustala ocenę z zachowania swoich wychowanków.
1) prowadzenie działalności związanej z profilaktyką wychowawczą młodzieży, jak: rozpoznawanie warunków życia i nauki oraz sposobów spędzania wolnego czasu przez uczniów sprawiających trudności wychowawcze, udzielanie pomocy i porad uczniom oraz ich rodzicom;
2) sprawowanie indywidualnej opieki pedagogiczno - psychologicznej nad uczniami wymagającymi takiej formy pomocy;
3) organizowanie opieki oraz pomocy materialnej uczniom pozostającym w trudnej sytuacji życiowej;
4) dokonywanie okresowej oceny sytuacji wychowawczej w szkole i stawianie odpowiednich wniosków;
5) bieżąca współpraca z organami Szkoły, wychowawcami klas i nauczycielami, rodzicami, poradniami pedagogiczno - psychologicznymi oraz innymi instytucjami zainteresowanymi problemami wychowania i opieki młodzieży;
6) koordynacja prac z zakresu orientacji zawodowej.
§ 12
1) rażącego zaniedbywania obowiązków wychowawcy klasy;
2) postępowania niezgodnego z uniwersalnymi zasadami etyki;
3) utraty zaufania młodzieży, konfliktów;
4) w innych uzasadnionych sytuacjach.
§ 13
1) od rozpoczęcia lekcji do ich ukończenia; opieka nauczycielska podczas lekcji sprawowana jest w sposób ciągły;
2) nauczyciela dyżurującego w czasie przerw na terenie budynku szkolnego;
1) dyżurujący na parterze zobowiązani są do kontroli pomieszczeń sanitarnych, szatni i wyjścia ze szkoły oraz pilnują porządku i zachowania uczniów na korytarzu;
2) dyżurujący na pierwszym piętrze zobowiązani są do kontroli pomieszczeń sanitarnych, pilnują porządku na korytarzach i półpiętrach.
1) rozmowy indywidualne i porady;
2) kierowanie do psychologa, pedagoga lub odpowiednich poradni;
3) nadzór i pomoc Samorządu Uczniowskiego;
4) wizyty domowe wychowawcy i pedagoga szkolnego.
§ 14
1) wycieczki na terenie miasta - na 30 uczniów przypada 1 opiekun;
2) wycieczki turystyczne i przedmiotowe - na 15 uczniów przypada jeden opiekun;
3) wycieczki kwalifikowane - na 10 uczniów przypada 1 opiekun;
4) inne wycieczki wg przepisu określonego ustawą.
§ 15
1) Dyrektor szkoły;
2) Rada Pedagogiczna;
3) Rada Rodziców;
4) Samorząd Uczniowski.
§ 16
1) kieruje bieżącą działalnością dydaktyczno-wychowawczą szkoły i reprezentuje szkołę na zewnątrz;
2) sprawuje nadzór pedagogiczny w stosunku do zatrudnionych w szkole nauczycieli;
3) przewodniczy Radzie Pedagogicznej oraz dwa razy w roku składa jej wnioski wynikające z nadzoru pedagogicznego;
4) kieruje pracami Rady Pedagogicznej jako jej przewodniczący, a także wstrzymuje wykonanie uchwały Rady Pedagogicznej w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa;
5) sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki do ich harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne;
6) dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły zaopiniowanym przez Radę Pedagogiczną i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także organizowanie administracyjnej, finansowej i gospodarczej obsługi szkoły;
7) organizuje administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę szkoły oraz sprawuje nad nią nadzór;
8) opracowuje dokumenty programowo-organizacyjne szkoły (roczny plan pracy, arkusz organizacyjny szkoły, tygodniowy rozkład lekcji i zajęć po zaopiniowaniu przez Radę Pedagogiczną);
9) współdziała ze szkołami wyższymi oraz zakładami kształcenia nauczycieli w organizacji praktyk pedagogicznych;
10) tworzy warunki do realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych szkoły;
11) kształtuje twórczą atmosferę pracy w szkole, właściwe warunki pracy i stosunki pracownicze;
12) organizuje warunki dla prawidłowej realizacji Konwencji o prawach dziecka oraz umożliwia uczniom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej;
13) załatwia sprawy osobowe pracowników szkoły;
14) przydziela obowiązki pracownikom niepedagogicznym szkoły;
15) kieruje uczniów na badania lekarskie związane z praktyczną nauką zawodu;
16) określa zakres odpowiedzialności materialnej pracowników zgodnie z przepisami Kodeksu pracy, po zapewnieniu ku temu niezbędnych warunków;
17) współdziała z zakładowymi organizacjami związkowymi działającymi w szkole w zakresie przewidzianym odrębnymi przepisami, a w szczególności:
a) zasięga opinii w sprawach organizacji pracy szkoły,
b) ustala: zasady i kryteria oceny pracy nauczycieli dla określenia procentowego podwyższenia stawki wynagrodzenia zasadniczego, regulaminy pracy, premiowania i wynagradzania pracowników szkoły, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych,
c) ustala plan urlopów pracowników szkoły z wyjątkiem nauczycieli, dla których wymiar i termin wykorzystania określa Karta Nauczyciela,
18) administruje zakładowym funduszem świadczeń socjalnych zgodnie z ustalonym regulaminem;
19) zapewnia odpowiedni stan bezpieczeństwa i higieny pracy, wykonywanie zadań dotyczących obrony cywilnej i powszechnej samoobrony;
20) egzekwuje przestrzeganie praw uczniów i pracowników szkoły, ustalonego porządku oraz dbałość o czystość i estetykę szkoły;
21) nadzoruje prawidłowe prowadzenia dokumentacji przez nauczycieli oraz prawidłowe wykorzystania druków szkolnych;
22) organizuje przeglądy techniczne obiektów szkolnych oraz prace konserwacyjno-remontowe;
23) organizuje okresowe inwentaryzacje majątku szkolnego;
24) przyjmuje uczniów oraz prowadzi ich sprawy w oparciu o przepisy Ministerstwa Edukacji Narodowej;
25) organizuje doskonalenie zawodowe kadry pedagogicznej zgodnie z odrębnymi przepisami, a także opiekę nad nauczycielami rozpoczynającymi pracę w zawodzie, dokonuje obserwacji zajęć i oceny pracy nauczycieli; oceny pracy nauczycieli dokonuje dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii Samorządu Uczniowskiego;
26) wyraża zgodę na realizację obowiązku szkolnego, obowiązku nauki poza szkołą;
27) wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych.
1) zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników szkoły;
2) oceny pracy nauczycieli;
3) przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracowniom szkoły;
4) występowania z wnioskami po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników szkoły.
1) poziom uzyskiwanych przez szkołę wyników nauczania i wychowania oraz za opiekę nad młodzieżą;
2) zgodność funkcjonowania szkoły z przepisami prawa oświatowego i niniejszego statutu;
3) bezpieczeństwo osób znajdujących się w obiektach szkolnych i podczas zajęć organizowanych przez szkołę oraz za stan sanitarny i stan ochrony przeciwpożarowej w obiektach szkolnych,
4) celowe wykorzystanie środków finansowych zapewnionych na działalność szkoły.
§ 17
1) zatwierdzanie wyników klasyfikacji i promocji uczniów;
2) zatwierdzanie planów pracy szkoły;
3) podejmowanie uchwał, w tym również w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w szkole;
4) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły;
5) podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy uczniów (tryb skreślania znajduje się w § 41 Statutu);
6) wyrażanie zgody lub jej cofnięcie w przypadku uruchomienia w szkole oddziału międzynarodowego.
1) organizację pracy szkoły;
2) projekt planu finansowego szkoły;
3) wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom nagród, odznaczeń, czy wyróżnień;
4) propozycje dyrektora szkoły w sprawach przydziału stałych prac i zajęć oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
§ 18
1) wewnętrzną strukturę i tryb pracy;
2) szczegółowy tryb przeprowadzania wyborów do rad klasowych i do Rady Rodziców szkoły.
1) uchwalanie z Radą Pedagogiczną programu wychowawczo - profilaktycznego szkoły obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym i profilaktycznym skierowane do uczniów, realizowanego przez nauczycieli;
2) opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania szkoły;
3) opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora szkoły.
§ 19
1) głosowanie jest tajne;
2) głosowanie prowadzi przewodniczący lub zastępcy;
3) w pierwszej kolejności głosowaniu poddaje się wniosek najdalej idący, który może wykluczyć potrzebę głosowania nad pozostałymi;
4) uchwała przechodzi, jeżeli głosowano zwykłą większością głosów lub bezwzględną większością głosów.
1) prawo do zapoznawania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami;
2) prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu;
3) prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania własnych zainteresowań;
4) prawo redagowania i wydawania gazety szkolnej;
5) prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu z dyrektorem;
6) prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu, opiniowania pracy nauczycieli;
7) prawo do udzielania poręczeń i opinii przy skreśleniu uczniów z listy uczniów.
§ 20
1) pełnej informacji o zamierzeniach dydaktyczno – wychowawczych szkoły, klasy;
2) zapoznania się z przepisami dotyczącymi oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów;
3) rzetelnej informacji na temat swego dziecka, jego zachowania, postępów lub przyczyn trudności w nauce;
4) uzyskiwania pomocy nauczyciela w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych swoich dzieci;
5) porad w sprawach wychowania i dalszego kształcenia uczniów;
6) wyrażania i przekazywania organom sprawującym nadzór pedagogiczny opinii na temat pracy szkoły.
1) zebrania wychowawcze (obowiązkowo 2 razy w roku);
2) rozmowy indywidualne, wezwania pisemne i telefoniczne;
3) wizyty nauczyciela lub pedagoga w domu ucznia.
§ 21
1) zapewnieniu każdemu z nich możliwości swobodnego działania i podejmowania decyzji w granicach swoich kompetencji określonych ustawą, statutem szkoły i regulaminami działania;
2) bieżącej wymianie informacji pomiędzy nimi o podejmowanych i planowanych działaniach lub decyzjach;
3) wzajemnym opiniowaniu lub uzgadnianiu podejmowanych działań w przypadkach, które określają: Ustawa o prawie oświatowym, niniejszy statut i regulaminy poszczególnych organów.
§ 22
1) wicedyrektora – w przypadku co najmniej 12 oddziałów;
2) kierownika szkolenia praktycznego - tryb powołania i odwołania nauczyciela z funkcji kierowniczej określają odrębne przepisy;
3) uchylony (kierownik warsztatu szkolnego);
4) administratora sieci.
1) pełni funkcję zastępcy dyrektora w przypadku jego nieobecności w szkole,
2) przygotowuje projekty następujących dokumentów programowo – organizacyjnych szkoły:
a) tygodniowego rozkładu zajęć szkolnych,
b) szkolnego kalendarza imprez i uroczystości szkolnych,
c) informacji o stanie pracy szkoły w zakresie im przydzielonym,
d) uczestniczy w tworzeniu Programu Wychowawczo - Profilaktycznego Szkoły, wewnątrzszkolnego systemu oceniania oraz innych programów dotyczących rozwoju i funkcjonowania szkoły.
3) organizuje i koordynuje bieżący tok działalności pedagogicznej nauczycieli, wychowawców klas, biblioteki szkolnej oraz pedagogów szkolnych;
4) utrzymuje kontakty z ramienia dyrekcji szkoły z rodzicami uczniów, a także przyjmuje rodziców i odpowiada na ich postulaty i skargi oraz załatwia je;
5) współpracuje z ramienia dyrekcji szkoły z poradnią pedagogiczno - psychologiczną;
6) prowadzi czynności związane z nadzorem pedagogicznym oraz doskonaleniem zawodowym nauczycieli, wychowawców, nauczycieli bibliotekarzy, obserwuje zajęcia;
7) pełni bieżący nadzór kierowniczy nad całą szkołą według ustalonego przydziału zadań;
8) przewodniczy i organizuje egzaminy zewnętrzne.
1) nauczycieli, wychowawców, pedagoga szkolnego i nauczycieli bibliotekarzy;
2) jest przełożonym służbowym wszystkich pracowników szkoły podczas pełnienia swego bieżącego nadzoru nad szkołą, a także podczas pełnienia funkcji zastępcy dyrektora; ma więc prawo do przydzielania zadań służbowych i wydawania poleceń;
3) decyduje w bieżących sprawach procesu pedagogicznego oraz wychowawczo -opiekuńczego w całej szkole;
4) ma prawo, pełniąc nadzór pedagogiczny, do formułowania projektu oceny pracy podległych bezpośrednio mu nauczycieli, a także w sprawach oceny pracy wychowawczo – opiekuńczej wszystkich nauczycieli i wychowawców;
5) ma prawo wnioskowania do dyrektora w sprawach nagród i wyróżnień oraz kar porządkowych dla tych nauczycieli;
6) ma prawo używania pieczątki osobowej z tytułem: wicedyrektor szkoły oraz podpisywania pism, których treść jest zgodna z zakresem jego zadań i kompetencji.
1) korelacja pracy szkoły z zakładami, w których uczniowie pobierają praktyczną naukę zawodu;
2) załatwienie spraw związanych z organizacją i kontrolą praktycznej nauki zawodu na terenie zakładów pracy, głównie poprawności umów o pracę, kontrolę przestrzegania przepisów BHP i realizacji programu praktyk;
3) prowadzenie zajęć dydaktycznych w wymiarze określonym odrębnymi przepisami,
4) przewodniczenie i organizowanie egzaminu z nauki zawodu;
5) pełnienie nadzoru pedagogicznego nad przebiegiem praktycznej nauki zawodu;
6) terminowe opracowywanie materiałów sprawozdawczych z praktycznej nauki zawodu;
7) współdziałanie z Radą Pedagogiczną w zakresie szkolenia praktycznego;
8) współdziałanie z rodzicami w zakresie przebiegu szkolenia praktycznego;
9) współdziałanie z Wojewódzkim Ośrodkiem Dokształcania Zawodowego;
10) opracowanie harmonogramu praktyk zawodowych w średnich szkołach zawodowych oraz ich organizacja.
1) sprawuje techniczny i organizacyjny nadzór nad siecią;
2) zobowiązany jest do dbałości o prawidłowe funkcjonowanie sieci, nadzór nad pracą sieci oraz urządzeń, usuwanie skutków awarii oraz bieżących problemów w sieci;
3) określa strukturę sieci (rozbudowa), przyłącza i odłącza użytkowników oraz prowadzi ich rejestr;
4) ma obowiązek poinformować użytkowników sieci o zasadach prawidłowej eksploatacji sieci oraz zapoznać z prawami i obowiązkami użytkownika zgodnymi z regulaminem pracowni;
5) jest zobowiązany do przestrzegania tajemnicy dostępu do zasobów sieciowych, do których uzyskał dostęp w wyniku pełnienia obowiązków, ochrony haseł dostępu do systemów oraz urządzeń sieciowych;
6) optymalizuje wydajność sieci, zarządza usługami sieciowymi, WWW, FTP, e-mail;
7) zabezpiecza sieć:
a) przydzielenie praw dostępu do elementów składowych sieci (tworzenie domen, grup i grup roboczych, dostęp do odległych plików, drukarek, itd.),
b) firewall,
c) stosowanie identyfikacji i uwierzytelnienia stacji roboczej i użytkowników,
d) wybór metod kryptograficznych gwarantujących odporność przesyłanej lub składowanej informacji na błędy transmisji lub rozmyślnej modyfikacji.
8) decyduje o stosowaniu protokołów sieciowych, o wyborze urządzeń sieciowych;
9) tworzy i uaktualnia dokumentację sieci;
10) odpowiada za powierzony mu sprzęt, z wyjątkiem nie powstałych z jego winy uszkodzeń sprzętu sieciowego. Zobowiązany jest jednak poinformować o zaistniałym uszkodzeniu dyrektora szkoły.
§ 23
Terminy rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktyczno – wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają rozporządzenia w sprawie organizacji roku szkolnego.
§ 24
§ 25
1) dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej wskazane jest, aby nauczyciel wychowawca opiekował się danym oddziałem w ciągu całego etapu edukacyjnego;
2) formy spełniania zadań przez nauczyciela wychowawcę są dostosowane do wieku uczniów, ich potrzeb oraz warunków środowiskowych szkoły.
§ 26
1) jednozawodowe;
2) dwuzawodowe;
3) wielozawodowe.
§ 27
Organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć dydaktycznych i wychowawczych określa tygodniowy rozkład zajęć ustalany przez dyrektora szkoły na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy.
§ 28
1) obowiązkowe zajęcia edukacyjne, do których zalicza się zajęcia edukacyjne z zakresu kształcenia ogólnego i z zakresu kształcenia w zawodzie, w tym praktyczną naukę zawodu;
2) dodatkowe zajęcia edukacyjne, do których zalicza się:
a) zajęcia z języka obcego nowożytnego innego niż język obcy nowożytny nauczany w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych, o których mowa w pkt 1,
b) zajęcia, dla których nie została ustalona podstawa programowa, lecz program nauczania tych zajęć został włączony do szkolnego zestawu programów nauczania,
3) zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych;
4) zajęcia prowadzone w ramach kwalifikacyjnych kursów zawodowych;
5) zajęcia prowadzone w ramach pomocy psychologiczno – pedagogicznej;
6) zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia uczniów.
Zajęcia edukacyjne, o których mowa w ust. 1 pkt 2, organizuje dyrektor szkoły, za zgodą organu prowadzącego szkołę i po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców. Zajęcia wymienione w ust. 1 pkt 3, 5 i 6 mogą być prowadzone także z udziałem wolontariuszy.
§ 28a
1) zgody nauczycieli, którzy będą uczestniczyć w innowacji;
2) opinii Rady Rodziców;
3) pisemnej zgody autora lub zespołu autorskiego innowacji na jej prowadzenie w szkole, w przypadku, gdy założenia innowacji nie były wcześniej opublikowane.
1) urzędami pracy;
2) poradniami psychologiczno-pedagogicznymi;
3) centrami informacji zawodowej;
4) przedstawicielami różnych grup zawodowych.
§ 29
1) gromadzenie i opracowywanie zbiorów;
2) korzystanie ze zbiorów na miejscu i wypożyczanie ich;
3) prowadzenie przysposobienia czytelniczo – informacyjnego uczniów (w grupach).
4a. Zadaniem biblioteki i CM jest:
1) gromadzenie, opracowanie, przechowywanie i udostępnianie materiałów bibliotecznych;
2) obsługa użytkowników poprzez udostępnianie zbiorów biblioteki szkolnej;
3) prowadzenie działalności informacyjnej;
4) zaspokajanie zgłaszanych przez użytkowników potrzeb czytelniczych i informacyjnych;
5) podejmowanie różnorodnych form pracy z zakresu edukacji czytelniczej i medialnej;
6) wspieranie nauczycieli w realizacji ich programów nauczania;
7) przysposabianie uczniów do samokształcenia, działanie na rzecz przygotowania uczniów do korzystania z różnych mediów, źródeł informacji i bibliotek;
8) rozbudzanie zainteresowań czytelniczych i informacyjnych uczniów;
9) kształtowanie ich kultury czytelniczej, zaspokajanie potrzeb kulturalnych;
10) organizacja wystaw okolicznościowych.
1) koordynację dni i godzin otwarcia bibliotek, najbardziej dogodnych dla wspólnych czytelników;
2) organizowanie wycieczek uczniów do bibliotek poza szkolnych;
3) koordynację gromadzenia zbiorów i działalności informacyjnej;
4) wypożyczenia międzybiblioteczne dla nauczycieli i uczniów za pośrednictwem innych bibliotek.
1) księgi inwentarzowe książek i czasopism;
2) inwentarz podręczników szkolnych i broszur, w tym programów nauczania;
3) rejestr ubytków;
4) dowody wpływów.
§ 30
1) sal lekcyjnych do nauki z niezbędnym wyposażeniem;
2) biblioteki;
3) sali gimnastycznej;
4) gabinetu pielęgniarki szkolnej;
5) pomieszczeń administracyjno – gospodarczych, w tym składnica akt;
6) sklepiku (spożywczego) prowadzonego w systemie ajencyjnym;
7) szatni.
§ 31
§ 32
1) przestrzegać przepisów statutowych;
2) zapoznać się z aktualnym stanem prawnym w oświacie;
3) organizować prawidłowy przebieg procesu dydaktycznego;
4) sprawdzić czy pomieszczenie, sprzęt, pomoce naukowe i wszystko to, co na zajęciach będzie używane, jest odpowiednio sprawne, zgodne z wymogami BHP;
5) sprawdzić czy uczniowie mogą wykonywać określone w zajęciach zadania, czy są oni do tego przygotowani pod względem psychologicznym, wyposażeni w odpowiedni sprzęt, ubiór ochrony osobistej, itp. jeśli rodzaj zajęcia tego wymaga;
6) sprawować nadzór nad uczniami przez cały czas wykonywania zajęć w taki sposób, aby znajdowali się oni bez przerwy w zasięgu wzroku nauczyciela i w razie potrzeby stwarzali możliwość reakcji z jego strony zgodnie z przepisami BHP dotyczącymi odpowiedniego rodzaju zajęć;
7) kontrolować obecność uczniów na każdych zajęciach;
8) realizować zajęcia opiekuńczo – wychowawcze uwzględniające potrzeby i zainteresowania uczniów;
9) pełnić dyżury zgodnie z opracowanym harmonogramem;
10) sprawować nadzór nad uczniami w czasie przejścia uczniów z obiektu szkoły na salę gimnastyczną i stadion sportowy (dotyczy nauczycieli WF’u).
1) decyduje w sprawie doboru metod, form organizacyjnych, podręczników i środków dydaktycznych w nauczaniu swego przedmiotu oraz treści programów uwzględniając podstawy programowe;
2) odpowiada służbowo przed dyrektorem szkoły za poziom wyników dydaktyczno -wychowawczych w swoim przedmiocie oraz klasach i zespołach stosownie do realizowanego programu i warunków, w jakich działał;
3) informuje rodziców uczniów, wychowawcę klasy, dyrekcję oraz Radę Pedagogiczną o wynikach dydaktyczno – wychowawczych swoich uczniów;
4) decyduje o ocenie bieżącej, semestralnej i rocznej postępów swoich uczniów, kierując się bezstronnością, obiektywizmem oraz sprawiedliwym traktowaniem i ocenianiem wszystkich uczniów zgodnie z obowiązującymi przepisami;
5) współdecyduje o ocenie z zachowania uczniów, wnioskuje w sprawie nagród i wyróżnień oraz kar regulaminowych;
6) prowadzi prawidłowo dokumentację pedagogiczną;
7) ma prawo tworzyć i realizować programy nauczania zgodnie z obowiązującymi przepisami;
8) odpowiada za stan warsztatu pracy, sprzętu i urządzeń oraz przydzielonych środków dydaktycznych;
9) wnioskuje o wzbogacenie warsztatu pracy lub jego modernizację do dyrektora szkoły;
10) wspiera swoją postawą i działaniami pedagogicznymi rozwój psychofizyczny uczniów, ich zdolności i zainteresowania;
11) udziela pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych w oparciu o rozpoznanie potrzeb uczniów w formie organizacji pomocy koleżeńskiej.
1) gromadzenie, ewidencję i selekcję zbiorów;
2) opracowanie biblioteczne zbiorów i prowadzenie katalogów;
3) wydzielanie księgozbioru podręcznego;
4) udostępnianie zbiorów;
5) współudział w organizowaniu uroczystości i apeli szkolnych (pomoc w doborze materiału);
6) udzielanie informacji bibliotecznych, katalogowych, bibliograficznych, rzeczowych i tekstowych, informowanie uczniów i nauczycieli o nowych nabytkach;
7) poradnictwo w wyborach czytelniczych, zachęcanie uczniów do świadomego doboru lektury i do jej planowania;
8) tworzenia warunków do poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł;
9) rozbudzania im rozwijania indywidualnych zainteresowań uczniów oraz wyrabiania u uczniów nawyku czytania i uczenia się,
10) przysposobienie czytelnicze w grupach i kształcenie uczniów jako użytkowników informacji w formie pracy indywidualnej z czytelnikiem;
11) informowanie nauczycieli o czytelnictwie uczniów;
12) przygotowanie analiz stanu czytelnictwa w szkole do wiadomości Rady Pedagogicznej i Zespołów Przedmiotowych.
§ 33
1) zorganizowanie współpracy nauczycieli dla uzgodnienia sposobów realizacji programów nauczania, korelowania treści nauczania przedmiotów pokrewnych, a także uzgadnianie decyzji w sprawie wyboru podręczników;
2) wspólne opracowanie szczegółowych kryteriów oceniania uczniów oraz sposobów badania wyników nauczania;
3) organizowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego oraz doradztwa metodycznego dla początkujących nauczycieli;
4) współdziałanie w doskonaleniu zajęć (lekcje otwarte) i korzystaniu z warsztatów Wojewódzkiego Ośrodka Metodycznego w Bielsku-Białej oraz innych ośrodków metodycznych;
5) wspólne opiniowanie przygotowywanych w szkole autorskich, innowacyjnych i eksperymentalnych programów nauczania;
6) inicjowanie nowoczesnych form pracy pedagogicznej w oparciu o najnowszą wiedzę pedagogiczną;
7) opiniowanie programu z zakresu kształcenia ogólnego przed dopuszczeniem do użytku w szkole.
1) sprawną obsługę kancelaryjno – biurową szkoły;
2) prowadzenie dokumentacji formalnej pracowników i uczniów;
3) wykonywanie sprawozdań GUS;
4) wypłacanie wynagrodzeń;
5) zabezpieczenie druków ścisłego zarachowania oraz pogotowia kasowego;
6) zapewnienie druków i materiałów kancelaryjnych oraz środków niezbędnych do prowadzenia placówki;
7) realizację zakupów wyposażenia materialnego szkoły zgodnie z decyzjami Rady Pedagogicznej i dyrektora szkoły;
8) zinwentaryzowanie i oznakowanie sprzętu szkolnego, prowadzenie ksiąg inwentarzowych, organizacja inwentaryzacji rocznej;
9) planowanie wydatków budżetowych szkoły na wydatki administracyjno -gospodarcze, abonowanie czasopism, druków resortowych itp.
1) dbałość o zgodny z przepisami stan techniczny obiektów, dokonywanie napraw i konserwacji sprzętu, urządzeń i środków dydaktycznych;
2) systematyczna dbałość o czystość obiektów szkolnych i ich otoczenia;
3) sprzątanie pomieszczeń szkolnych;
4) uczestniczenie w szkoleniach bhp;
5) udział w przeglądach obiektów szkolnych;
6) malowanie pomieszczeń oraz wykonywanie nieskomplikowanych prac murarskich.
§ 36
4a. Kandydaci do danego typu szkoły są przyjmowani w kolejności wynikającej z ilości uzyskanych punktów lub do wyczerpania limitu wolnych miejsc. Kandydaci będący laureatami konkursów przedmiotowych organizowanych przez Śląskiego Kuratora Oświaty lub przez Kuratorów Oświaty w innych województwach, a także laureaci i finaliści olimpiad przedmiotowych ogłaszanych przez MEN są przyjmowani w pierwszej kolejności. Pierwszeństwo w przyjęciu do Szkoły, w przypadku równorzędnych wyników mają:
1) sieroty, osoby przebywające w placówkach opiekuńczo-wychowawczych oraz
2) osoby umieszczone w rodzinach zastępczych;
3) kandydaci o ukierunkowanych i udokumentowanych zdolnościach, którym ustalono indywidualny program lub tok nauki;
4) kandydaci z problemami zdrowotnym, ograniczającymi możliwość wyboru kierunku kształcenia ze względu na stan zdrowia, potwierdzonymi opinią publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej.
§ 37
1) do poszanowania godności osobistej, tolerancji w sprawach wyznania;
2) do swobody wyrażania myśli i przekonań w szczególności dotyczących życia szkoły, a także światopoglądowych i religijnych – jeśli nie narusza tym dobra innych osób;
3) do zapoznania się z programem nauczania jego treścią, celami i stawianymi wymogami;
4) do jawnej i uzasadnionej oceny postępów w nauce i zachowaniu według regulaminu oceniania, klasyfikowania i promowania ujętego w §44, §49 i §52,wyboru nauczyciela pełniącego funkcję opiekuna samorządu uczniowskiego;
5) do bezpłatnego pobierania nauki;
6) do wszechstronnego rozwoju osobowościowego poprzez uczestnictwo w różnorodnych imprezach kulturalnych, olimpiadach, konkursach i kołach zainteresowań;
7) do zrzeszania się w organizacjach działających w szkole;
8) do korzystania z pomieszczeń i urządzeń szkolnych zgodnie z ich przeznaczeniem, pod nadzorem nauczyciela - opiekuna lub nauczyciela dyżurującego;
9) do wzbogacania bazy dydaktycznej szkoły poprzez własne pomysły;
10) do nauki w odpowiednio ogrzanych i oświetlonych salach lekcyjnych;
11) do korzystania z poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego i zawodowego;
12) do wpływu na decyzje Rady Pedagogicznej za pośrednictwem Samorządu Uczniowskiego;
13) znać termin zadań klasowych z tygodniowym wyprzedzeniem, znać ustalone sposoby kontroli postępów w nauce oraz znać ocenę prac pisemnych i otrzymywać w terminie do 2-ch tygodni od ich napisania;
14) do korzystania z dodatkowej pomocy nauczyciela i kół samokształceniowych, jeśli sam nie zaniedbał obowiązków szkolnych (głównie frekwencji);
15) do składania wniosku o przeprowadzenie egzaminu poprawkowego (z jednego lub w wyjątkowych przypadkach z dwóch przedmiotów) lub klasyfikacyjnego;
16) odwołać się od decyzji Rady Pedagogicznej w sprawie skreślenia z listy uczniów, (tryb odwoławczy określony jest w §40).
1) zachowania się a każdej sytuacji w sposób godny młodego Polaka;
2) wykorzystania w pełni czasu przeznaczonego na naukę, rzetelnej pracy nad poszerzeniem swej wiedzy i umiejętności, systematycznego przygotowania się do zajęć szkolnych;
3) postępowania zgodnego z dobrem szkolnej społeczności, dbania o honor i tradycję szkoły, współtworzenie jej autorytetu, godnego, kulturalnego zachowania się w szkole i poza nią, dbania o piękno mowy ojczystej;
4) okazywania szacunku nauczycielom, innym pracownikom szkoły, podporządkowania się zaleceniom i zarządzeniom dyrektora szkoły, rady pedagogicznej, nauczycieli oraz ustaleniom rady samorządu klasowego lub szkolnego, przestrzegania zasad współżycia społecznego, a szczególnie:
a) okazywania szacunku dorosłym i kolegom,
b) przeciwstawiania się przejawom brutalności i wulgarności,
c) poszanowania poglądów i przekonań innych ludzi,
d) poszanowania wolności i godności osobistej drugiego człowieka,
e) zachowania w tajemnicy korespondencji i dyskusji w sprawach osobistych powierzonych w zaufaniu, chyba, że zaszkodziłoby to ogółowi lub życiu i zdrowiu powierzającego,
f) dbania o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz swoich kolegów; uczeń nie pali tytoniu, nie pije alkoholu, nie używa narkotyków i innych środków odurzających,
g) troszczenia się o mienie szkoły, dbania o utrzymanie czystości i porządku na terenie szkoły.
5) przestrzegania zakazu dotyczącego opuszczania terenu obiektu szkolnego w czasie przeznaczonym dla danej klasy na zajęcia dydaktyczne i podczas przerw między tymi zajęciami;
6) przestrzegania zakazu używania podczas lekcji urządzeń elektronicznych nagrywających i odtwarzających dźwięk i obraz;
7) usprawiedliwiać nieobecności z powodu choroby wymaganym zaświadczeniem lekarskim (drukiem L-4) – w przypadku ucznia pobierającego praktyczną naukę zawodu w zakładzie pracy - w terminie do siedmiu dni od dnia ustania choroby. O ile choroba trwa dłużej, rodzice mają obowiązek poinformować o tym szkołę w terminie do siedmiu dni. Inni uczniowie przynoszą zaświadczenie lekarskie lub zwolnienie od rodziców. Uczeń pełnoletni może samodzielnie usprawiedliwiać nieobecności tylko pod warunkiem, że jego rodzić (prawny opiekun) osobiście przedstawi wychowawcy klasy pisemną zgodę. Nieobecności te są usprawiedliwiane również do siedmiu dni;
8) znać i przestrzegać postanowienia Statutu i Regulaminu Samorządu Uczniowskiego.
1) w dni powszednie uczniowie chodzą ubrani schludnie i estetycznie (strój niewyzywający i nieprowokujący);
2) w dni uroczyste przychodzą w stroju galowym - obowiązuje jasna koszula z krawatem lub bluzka, marynarka lub sweter, ciemne spodnie lub spódnica;
3) w szkole obowiązuje bezwzględny zakaz noszenia wszelkich elementów utożsamianych z subkulturami młodzieżowymi czy klubami sportowymi;
4) w szkole jest dozwolony bardzo delikatny makijaż, adekwatny do miejsca pracy i nauki, zgodny z uznanymi normami społecznymi;
5) w szkole nie są dozwolone ekstrawaganckie fryzury;
6) dozwolona jest skromna biżuteria noszona przez dziewczęta;
7) w dni deszczowe, oraz w okresie jesień - wiosna (od chwili ogłoszenia takiego obowiązku przez dyrektora), uczniowie zmieniają w szkole obuwie;
8) obowiązuje lekkie obuwie sportowe (typu adidasy, trampki, tenisówki), nie jest dozwolone noszenie w szkole butów na wysokiej podeszwie lub wysokim obcasie;
9) do sali gimnastycznej uczniowie wchodzą zawsze w obuwiu sportowym na jasnej podeszwie.
1) upomnienie;
2) odebranie telefonu (telefon będzie przechowywany w sejfie w sekretariacie szkoły, odbiór w obecności rodzica);
3) kary przewidziane w statucie szkoły.
1) rzetelną naukę i pracę na rzecz szkoły i środowiska;
2) wzorową postawę;
3) aktywność społeczną;
4) wybitne osiągnięcia.
1) pochwała wychowawcy wobec klasy;
2) pochwała dyrektora szkoły;
3) list pochwalny do rodziców, zakładu pracy;
4) dyplom uznania;
5) nagroda rzeczowa.
3a. Do przyznanej nagrody uczeń może wnieść uzasadnione zastrzeżenie do Dyrektora szkoły w terminie siedmiu dni od ogłoszenia jej przyznania.
1) upomnieniem wychowawcy lub nauczyciela;
2) nagana wychowawcy odnotowana w dzienniku lekcyjnym;
3) upomnieniem lub naganą dyrektora szkoły wobec społeczności szkolnej z powiadomieniem listownym rodziców, a w szkołach zawodowych również zakładu pracy;
4) przeniesienie ucznia do innej szkoły;
5) skreśleniem z listy uczniów.
1) jeżeli uczeń opuścił 10 godzin lekcyjnych bez usprawiedliwienia, wychowawca klasy informuje o tym rodziców i zgłasza fakt do pedagoga szkolnego. Uczeń, który opuścił 10 i więcej godzin bez usprawiedliwienia nie może mieć oceny z zachowania wyższej niż dobra;
2) w przypadku nie usprawiedliwienia przez ucznia 15 godzin dyrektor szkoły udziela mu nagany wobec społeczności szkolnej, a wychowawca klasy przeprowadza rozmowę z rodzicami z udziałem pedagoga szkolnego. W tym przypadku uczeń nie może uzyskać oceny z zachowania wyższej niż nieodpowiednia;
3) w przypadku opuszczenia przez ucznia bez usprawiedliwienia 30 godzin lekcyjnych ma zastosowanie zapis § 40;
4) uczeń, który uzyskał powyżej 5 spóźnień w miesiącu otrzymuje upomnienie wychowawcy klasy odnotowane w dzienniku lekcyjnym. O powyższym fakcie wychowawca informuje rodziców i pedagoga szkolnego.
1) jeżeli uczeń używa wulgarnego słownictwa wówczas nauczyciel, który jest świadkiem wydarzenia udziela uczniowi upomnienia i powiadamia o tym wychowawcę;
2) w przypadku powtórzenia się sytuacji wychowawca klasy udziela uczniowi upomnienia wobec klasy i powiadamia pedagoga szkolnego;
3) kolejny przypadek użycia wulgarnego słownictwa karze dyrektor szkoły poprzez udzielenie uczniowi nagany wobec społeczności szkolnej z powiadomieniem rodziców, a w przypadku młodocianych pracowników również zakład pracy;
4) w przypadku palenia przez ucznia tytoniu i e-papierosów na terenie szkoły, w jej pobliżu, a także w trakcie zajęć prowadzonych poza szkołą, np. podczas wycieczek nauczyciel będący świadkiem wydarzenia odbiera papierosy i e-papierosy oraz niezwłocznie informuje o nim wychowawcę klasy, który udziela uczniowi upomnienia wobec klasy i powiadamia pedagoga szkolnego;
5) jeżeli powyższy czyn ma miejsce po raz drugi, uczeń jest karany przez dyrektora szkoły udzieleniem nagany wobec społeczności szkolnej z powiadomieniem rodziców, a w przypadku młodocianych pracowników również zakład pracy.
1) w przypadku mniejszej szkodliwości np. pisanie po ławce, ścianach itp. nauczyciel lub wychowawca klasy udziela uczniowi upomnienia. Uczeń zobowiązany jest naprawić wyrządzoną szkodę na koszt własny (rodziców);
2) jeżeli uczeń ponownie niszczy mienie szkolne, fakt ten zostaje odnotowany w dzienniku, a uczeń podlega karze zgodnie z § 40;
3) w przypadku większej szkodliwości np. łamanie krzeseł, niszczenie pomocy naukowych, elewacji, sprzętu w sanitariatach itp. uczeń karany jest naganą dyrektora szkoły wobec społeczności szkolnej. Winny powyższego czynu zobowiązany jest naprawić szkodę na koszt własny (rodziców). O fakcie, który zostaje odnotowany w dzienniku powiadamiani są rodzice ucznia i pedagog szkolny.
1) uczeń, który otrzyma od 3 do 5 uwag negatywnych w semestrze odnotowanych w dzienniku lecz nie otrzymał nagany dyrektora szkoły nie może uzyskać oceny z zachowania wyższej niż dobra. O zaistniałej sytuacji wychowawca klasy powiadamia pedagoga szkolnego;
2) uczeń, który posiada 6 uwag w semestrze odnotowanych w dzienniku otrzymuje naganę dyrektora szkoły wobec społeczności szkolnej. Uczeń ten nie może uzyskać oceny z zachowania wyższej niż nieodpowiednia;
3) jeżeli zachowanie ucznia nie ulega poprawie (zmianie) i nadal postępuje niezgodnie z postanowieniami statutu zastosowanie ma § 41;
4) uczeń z prawomocnym skazującym wyrokiem sądowym otrzymuje ocenę naganną z zachowania.
1) wymierzonej przez Dyrektora do organu wskazanego w pouczeniu, za pośrednictwem Dyrektora;
2) wymierzonej przez wychowawcę do Dyrektora za pośrednictwem wychowawcy. Wychowawca, uznając odwołanie za uzasadnione, może uchylić wymierzoną karę, informując o tym Dyrektora.
§ 41
1) stwarzanie zagrożenia zdrowia i życia w czasie zajęć lekcyjnych i praktycznych;
2) opuszczenie bez usprawiedliwienia 30 godzin w semestrze;
3) spożywanie alkoholu na terenie szkoły i poza nią;
4) przebywanie na terenie obiektów szkolnych w stanie nietrzeźwym lub odurzenia narkotycznego;
5) rozprowadzanie środków odurzających,;
6) dewastację mienia;
7) udział w rozbojach lub pobiciach;
8) udział we włamaniach lub kradzieżach;
9) znęcanie się fizyczne i psychiczne nad uczniami młodszymi w ramach tzw. „fali”;
10) wywieranie demoralizującego wpływu na klasę;
11) zastraszanie i grożenie uczniom i pracownikom;
12) brak poprawy zachowania mimo nagany dyrektora szkoły.
§ 42
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59). a także Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 czerwca 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych.
§ 44
1a. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do:
1) wymagań określonych w podstawie programowej kształc4enia ogólnego lub efektów kształcenia określonych w podstawie programowej kształcenia w zawodach oraz wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych w szkole programów nauczania;
2) wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych w szkole programów nauczania – w przypadku dodatkowych zajęć edukacyjnych.
1b. Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę oddziału, nauczycieli oraz uczniów danego oddziału stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych oraz obowiązków określonych w statucie.
1) informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz postępach w tym zakresie;
2) pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju;
3) motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu;
4) dostarczenie rodzicom i nauczycielom informacji o postępach i trudnościach w nauce i zachowaniu ucznia oraz o szczególnych uzdolnieniach ucznia;
5) umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej;
6) udzielanie uczniowi pomocy w nauce w postaci informacji o tym, co uczeń zrobił dobrze, co i jak powinien poprawić.
1) formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez ucznia poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz informowanie o nich uczniów i rodziców;
2) formułowanie trybu oceniania zachowania oraz informowanie o nim uczniów i rodziców;
3) bieżące ocenianie i śródroczne klasyfikowanie, według skali i w formach przyjętych w szkole oraz zaliczanie niektórych zajęć edukacyjnych;
4) przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych;
5) ustalanie ocen klasyfikacyjnych na koniec roku szkolnego i warunki ich poprawiania;
6) ustalenie warunków i trybu otrzymania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;
7) ustalenie warunków i sposobu przekazywania rodzicom informacji o postępach i trudnościach w nauce i zachowaniu ucznia oraz o szczególnych uzdolnieniach ucznia.
1) diagnostyczną (monitorowanie postępów ucznia i określanie jego indywidualnych potrzeb);
2) klasyfikacyjną (różnicuje i uporządkowuje uczniów zgodnie z pewną skalą, za pomocą umownego symbolu).
1) zakres opanowanych wiadomości;
2) rozumienie materiału naukowego;
3) umiejętność w stosowaniu wiedzy;
4) kultura przekazywania wiadomości.
1) bieżące - określające poziom wiadomości lub umiejętności ucznia ze zrealizowanej części programu nauczania. Minimalna ilość ocen zależy od ilości godzin lekcyjnych przeznaczonych na dany przedmiot i wynosi:
a) dla 1 godziny lekcyjnej – 3 oceny;
b) dla 2 godzin lekcyjnych – 5 ocen;
c) dla 3 godzin lekcyjnych – 6 ocen;
d) dla 4 i więcej godzin lekcyjnych – 7 ocen.
2) klasyfikacyjne śródroczne i roczne - określające ogólny poziom wiadomości i umiejętności ucznia przewidzianych w programie nauczania na dany okres (rok szkolny).
L.p. |
Ocena słownie |
Ocena cyfrowa |
Skrót |
1 |
celujący |
6 |
cel |
2 |
bardzo dobry |
5 |
bdb |
3 |
dobry |
4 |
db |
4 |
dostateczny |
3 |
dst |
5 |
dopuszczający |
2 |
dop |
6 |
niedostateczny |
1 |
ndst |
(dopuszcza się oceny bieżące ze znaczkami +, -)
1) wywiązywanie się z obowiązków ucznia;
2) postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej;
3) dbałość o honor i tradycje szkoły;
4) dbałość o piękno mowy ojczystej;
5) dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób;
6) godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią;
7) okazywanie szacunku innym osobom.
wystawia się według następującej skali:
L.p. |
Ocena słownie |
Skrót |
1 |
wzorowe |
wz |
2 |
bardzo dobre |
bdb |
3 |
dobre |
db |
4 |
poprawne |
popr |
5 |
nieodpowiednie |
ndp |
6 |
naganne |
nag |
Poziom |
Kategoria |
Stopień wymagań |
WIADOMOŚCI |
Zapamiętanie wiadomości |
Wymagania konieczne (K) |
Zrozumienie wiadomości |
Wymagania podstawowe (P.) |
|
UMIEJĘTNOŚCI |
Stosowanie wiadomości w sytuacjach typowych |
Wymagania rozszerzające ( R ) |
Stosowanie wiadomości w sytuacjach problemowych |
Wymagania dopełniające (D) |
Treści wykraczające poza wymagania programowe stanowią odrębną kategorię, są to wymagania wykraczające (W).
Stopień wymagań |
Zakres celów |
Konkretne określenie (czasowniki operacyjne) |
K |
Znajomość pojęć, terminów, faktów praw, zasad, reguł, treści naukowych, zasad działania. Elementarny poziom rozumienia tych wiadomości. Uczeń nie powinien ich mylić między sobą. |
|
P |
Uczeń potrafi przedstawić wiadomości w innej formie niż je zapamiętał, potrafi wytłumaczyć wiadomości, zinterpretować je , streścić i uporządkować, uczynić podstawą prostego wnioskowania. |
|
R |
Opanowanie przez ucznia umiejętności praktycznego posługiwania się wiadomościami według podanych mu wzorów. Uczeń umie stosować wiadomości w sytuacjach podobnych do ćwiczeń szkolnych. |
|
D |
Opanowanie przez ucznia umiejętności formułowania problemów, dokonywania analizy i syntezy nowych zjawisk. Uczeń umie formułować plan działania, tworzyć oryginalne rozwiązania. |
|
1) opinię poradni rodzice (prawni opiekunowie) dołączają do dokumentów składanych przy zapisie do klasy pierwszej;
2) jeżeli uczeń poddany jest badaniu w trakcie roku szkolnego, rodzice (prawni opiekunowie) dostarczają opinię zaraz po jej otrzymaniu.
Zakres wymagań |
Stopień |
|||
Konieczne |
Podstawowe |
Rozszerzające |
Dopełniające |
|
- |
- |
- |
- |
niedostateczny (1) |
+ |
- |
- |
- |
dopuszczający (2) |
+ |
+ |
- |
- |
dostateczny (3) |
+ |
+ |
+ |
- |
dobry (4) |
+ |
+ |
+ |
+ |
bardzo dobry (5) |
+ |
+ |
+ |
+ |
celujący (6) |
1) stopień celujący otrzymuje uczeń, który:
a) posiadł wiedzę i umiejętności określone w podstawie programowej przedmiotu w danej klasie, samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia oraz
b) biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych lub praktycznych z programu nauczania danej klasy, rozwiązuje także zadania wykraczające poza program nauczania tej klasy,
c) osiąga sukcesy w konkursach przedmiotowych, zawodach sportowych i innych.
2) stopień bardzo dobry otrzymuje uczeń, który:
a) opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określonych programem nauczania przedmiotu w danej klasie oraz
b) sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami, swobodnie operuje faktami i dostrzega związki między nimi, potrafi zastosować posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań i problemów w nowych sytuacjach,
c) posiada umiejętność hierarchizacji i łączenia edukacji, wyciągania i formułowania wniosków, biegle posługuje się językiem polskim.
3) stopień dobry otrzymuje uczeń, który:
a) wymagania programowe opanował w stopniu przekraczającym podstawy programowe, odpowiedź jest zasadniczo samodzielna, zawiera większość wymaganych treści, przedstawiony materiał nie zawiera błędów rzeczowych (tylko drugorzędne),
b) potrafi przedstawić większość związków i relacji pomiędzy faktami i zjawiskami, poprawnie stosuje terminologię danego przedmiotu, odpowiedzi ucznia do końca nie wyczerpują zagadnienia. Dobrze posługuje się językiem polskim.
4) stopień dostateczny otrzymuje uczeń, który:
a) opanował wiadomości i umiejętności określone programem nauczania w danej klasie na poziomie nie przekraczającym wymagań zawartych w podstawach programowych oraz
b) w ograniczonym stopniu i częściowo błędnie przedstawia związki i relacje pomiędzy faktami i zdarzeniami, poprawnie stosuje część terminologii danego przedmiotu, jego odpowiedzi - po niewielkim ukierunkowaniu nauczyciela są sloganowe i mało dojrzałe, występują nieliczne błędy językowe,
c) rozwiązuje (wykonuje) typowe zadania teoretyczne lub praktyczne o średnim stopniu trudności.
5) stopień dopuszczający otrzymuje uczeń, który:
a) ma braki w opanowaniu podstaw programowych, ale braki te nie przekraczają możliwości uzyskania przez ucznia podstawowej wiedzy z danego przedmiotu w ciągu dalszej nauki oraz
b) podczas odpowiedzi możliwe są błędy zarówno w zakresie wiedzy merytorycznej, jak i w sposobie jej prezentowania, w niewielkim stopniu wyjaśnia relacje pomiędzy faktami, bardzo słabo i z błędami formułuje nieliczne wnioski, nieudolnie posługuje się językiem polskim.
6) stopień niedostateczny otrzymuje uczeń, który:
a) nie opanował wiadomości i umiejętności określonych podstawach programowych przedmiotu nauczania w danej klasie, a braki w wiadomościach uniemożliwiają dalsze zdobywanie wiedzy z tego przedmiotu oraz
b) nie jest w stanie rozwiązać (wykonać) zadań o niewielkim (elementarnym) stopniu trudności, odpowiedź jest chaotyczna, występują liczne błędy merytoryczne, uczeń opiera się na stereotypach i ogólnikach, posługuje się językiem polskim w sposób nie zadawalający.
1) ustna – odpowiedzi (tzw. pytania bieżące) oraz aktywność ucznia (zgłaszana przez samego ucznia częstość i gotowość brania udziału w lekcji);
2) pisemna:
a) praca klasowa (obejmująca większą partię materiału, pisana przynajmniej w ciągu jednej jednostki lekcyjnej, zapowiadana przynajmniej z wyprzedzeniem siedmiodniowym),
b) kartkówka (obejmująca materiał do trzech ostatnich jednostek lekcyjnych),
c) zadania domowe,
d) test kompetencji, test,
e) referaty, sprawozdania, recenzje.
1) sprawdzanie osiągnięć i postępów uczniów cechuje:
a) obiektywizm,
b) indywidualizacja,
c) konsekwencja,
d) systematyczność,
e) jawność.
2) punktem wyjścia do analizy postępów ucznia jest test kompetencji przeprowadzony na początku roku szkolnego w klasie pierwszej;
3) każdy dział programowy kończy się pomiarem sumatywnym (test, praca klasowa);
4) prace klasowe zapowiedziane co najmniej na tydzień wcześniej;
5) kartkówka z trzech ostatnich lekcji może być nie zapowiedziana i nie powinna trwać dłużej niż 15 minut;
6) termin oddawania prac pisemnych do 14 dni;
7) uczeń może być w semestrze 1 raz nieprzygotowany do lekcji z wyjątkiem zapowiedzianych prac kontrolnych, jednak musi to zgłosić przed zajęciami. Nauczyciel odnotowuje ten fakt w dzienniku (skrót Np), nie ma to jednak wpływu na ocenę końcową;
8) zgłoszone przez ucznia nie przygotowanie po wywołaniu go do odpowiedzi, pociąga za sobą wpisanie oceny niedostatecznej;
9) w klasach pierwszych, na początku roku szkolnego stosujemy 2 - tygodniowy „okres ochronny” (nie stawiamy ocen niedostatecznych);
10) najpóźniej na dwa tygodnie przed klasyfikacją (śródroczną, roczną) należy zakończyć przeprowadzanie prac klasowych.
1) jednego dnia może odbyć się jedna praca klasowa (nauczyciel musi dokonać wpisu w dzienniku, w momencie zapowiedzi);
2) tygodniowo mogą odbyć się maksymalnie 3 prace klasowe (z zastrzeżeniem, że sumatywne prace z j. polskiego i matematyki nie mogą odbyć się w tym samym tygodniu);
3) na każdej lekcji sprawdzane są ilościowo prace domowe, zaś jakościowo w miarę potrzeb, nie rzadziej niż raz w semestrze;
4) w przypadku nieobecności nauczyciela w dniu sprawdzianu, pracy klasowej itp. termin należy ponownie uzgodnić z klasą ( przy czym nie obowiązuje jednotygodniowe wyprzedzenie).
1) po każdej pracy klasowej (j. polski, matematyka), dokonuje się analizy błędów i poprawy; z innych przedmiotów w zależności od potrzeb zespołu klasowego;
2) uczniowie, u których stwierdzono braki, mogą je uzupełnić wykonując dodatkowe zdania domowe;
3) uczeń nieobecny usprawiedliwiony na pracy pisemnej, pisze ją w terminie ustalonym przez nauczyciela;
4) uczeń ma prawo poprawić ocenę niedostateczną otrzymaną z pracy pisemnej w terminie uzgodnionym z nauczycielem. Ocena otrzymana w wyniku poprawy będzie traktowana jako kolejna ocena cząstkowa;
5) uczeń ma prawo również poprawiać cząstkową ocenę niedostateczną;
6) ustalona przez nauczyciela niedostateczna ocena klasyfikacyjna roczna może być zmieniona tylko w wyniku egzaminu poprawkowego (wg zasad określonych w § 51);
7) uczniowie mający kłopoty ze zrozumieniem pewnych partii materiału, mogą korzystać z indywidualnych konsultacji;
8) samorząd klasowy organizuje „samopomoc koleżeńską” uczniom mającym kłopoty w nauce.
1) szkoła prowadzi dla każdego oddziału jeden dziennik lekcyjny, arkusze ocen, w których dokumentuje się osiągnięcia i postępy uczniów w danym roku szkolnym;
2) dopuszcza się w ocenach cząstkowych stosowanie znaków „+”, „-;
3) oprócz znaku cyfrowego, umieszczamy w dzienniku informacje dodatkowe, takie, jak:
a) data,
b) forma oceniania.
4) oceny dłuższych prac pisemnych, wymagających znajomości większego zakresu wiedzy i umiejętności wpisywane są kolorem czerwonym, pozostałe samodzielne prace sprawdzające - kolorem zielonym. Inne oceny kolorem czarnym (niebieskim);
5) wszystkie nagrody i wyróżnienia, kary, nagany wychowawca odnotowuje w dzienniku lekcyjnym;
6) w arkuszu ocen wychowawca umieszcza informację dodatkową o naganie dyrektora, promocji z wyróżnieniem.
§ 47
§ 48
1) jest pilny, przygotowany do lekcji ma odrobione prace domowe, nie unika zapowiedzianych sprawdzianów;
2) stosuje się do obowiązujących w szkole zarządzeń;
3) wywiązuje się z obowiązków powierzonych mu w szkole, stara się dotrzymać terminów;
4) w semestrze nie spóźnił się na zajęcia więcej niż 10 razy i nie ma więcej niż 10 godzin nieusprawiedliwionych nieobecności;
5) reaguje na przejawy zachowań aspołecznych, stara się im przeciwdziałać;
6) nie unika udzielania pomocy kolegom w nauce;
7) jest taktowny, umie kulturalnie wymieniać zdanie z innymi, jest uczciwy i umie przepraszać;
8) dba o swój wygląd i ogólną czystość jest stosownie ubrany i zmienia obuwie w szkole;
9) nie niszczy mienia szkolnego i społecznego;
10) świadomie nie naraża siebie i innych na niebezpieczeństwo, stara się przewidywać konsekwencje;
11) nie ulega nałogom, nie używa alkoholu, narkotyków i innych środków odurzających.
1) ma co najwyżej 3 godziny nieobecności nieusprawiedliwionej w ciągu semestru, opuszcza zajęcia tylko w przypadku choroby lub z innych uzasadnionych przyczyn;
2) pracuje na rzecz klasy i szkoły, dba o wygląd klasy, szkoły i sprzętu szkolnego;
3) swoim zachowaniem daje dobry przykład;
4) przeciwstawia się przejawom niewłaściwego zachowania;
5) jest koleżeński i uczynny.
1) systematycznie reprezentuje szkołę na zawodach, konkursach, olimpiadach oraz bierze aktywny udział w zajęciach szkolnych i pozaszkolnych potwierdzony przez prowadzących zajęcia;
2) aktywnie uczestniczy w pracach Samorządu Szkolnego i klasowego – (potwierdzenie opinią opiekuna);
3) przejawia inicjatywę i zaangażowanie we wspólne działania na rzecz szkoły, klasy lub środowiska;
4) wyróżnia się kulturą pilnością rzetelnością w wykonywaniu powierzonych zadań.
1) ma do 15 godzin nieusprawiedliwionych lub do 15 spóźnień w ciągu semestru;
2) nie zawsze chętnie pracuje na lekcji i zdarza mu się być nieprzygotowanym i mieć nieodrobione prace domowe;
3) niechętnie wykonuje powierzone mu w szkole obowiązki;
4) czasami zdarza się mu zachowanie nieuprzejme;
5) jest arogancki, niekulturalny w stosunku do innych osób;
6) czasami przeszkadza nauczycielowi i kolegom na lekcji, ale reaguje na zwracane uwagi;
7) unika udzielania pomocy kolegom;
8) nie przestrzega zarządzeń porządkowych szkoły.
1) wagaruje, ucieka z lekcji, opuszcza pierwsze lub wybrane lekcje (ma do 20 godzin nieusprawiedliwionych lub do 20 spóźnień w ciągu semestru);
2) używa wulgarnych słów;
3) jest arogancki, niekulturalny w stosunku do innych osób;
4) działa w nieformalnych grupach.
1) opuścił więcej niż 30 godzin bez usprawiedliwienia;
2) dewastuje mienie szkoły, własne i innych;
3) wywiera negatywny wpływ na rówieśników;
4) stosuje przemoc fizyczna lub psychiczną;
5) ciągle utrudnia prowadzenie lekcji i nie wykonuje poleceń nauczycieli;
6) swoim zachowaniem zagraża bezpieczeństwu innych;
7) świadomie szkodzi zdrowiu swojemu i innych;
8) dopuszcza się kradzieży, wymuszeń, bójek;
9) popada w konflikt z prawem.
§ 49
1) w przypadku organizowania zajęć praktycznych u pracodawcy opiekun (kierownik) praktyk, w porozumieniu z osobami prowadzącymi zajęcia praktyczne lub praktyki zawodowe;
2) w pozostałych przypadkach - nauczyciel lub instruktor prowadzący zajęcia praktyczne lub praktyki zawodowe albo osoba wskazana przez dyrektora szkoły, w porozumieniu z osobami prowadzącymi zajęcia praktyczne lub praktyki zawodowe.
1) realizujący indywidualny tok lub program nauki;
2) spełniający obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą;
3) ubiegający się o przyjęcie do klasy wyższej niż wynika to ze świadectwa szkolnego;
4) zmieniający typ szkoły lub profil klasy, w przypadku różnic programowych z przedmiotów obowiązkowych ujętych w planach nauczania, z wyjątkiem wychowania technicznego, plastycznego, muzycznego, fizycznego.
1) skład komisji;
2) termin egzaminu;
3) pytania egzaminacyjne (ćwiczenia praktyczne);
4) wynik części pisemnej i ustnej oraz ocenę;
5) pisemne odpowiedzi.
1) dyrektor szkoły albo inny nauczyciel pełniący w szkole funkcję kierowniczą - jako przewodniczący komisji;
2) nauczyciel uczący ucznia danego przedmiotu - jako egzaminator;
3) nauczyciel tego samego lub pokrewnego przedmiotu - jako członek komisji.
1) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych – przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia, w formie pisemnej i ustnej oraz ustala roczną ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych;
2) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania – ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w drodze głosowania zwykłą większością głosów, w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.
1) w przypadku rocznej (śródrocznej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych:
a) dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze – jako przewodniczący komisji,
b) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne,
c) dwóch nauczycieli z danej lub innej szkoły tego samego typu, prowadzący takie same zajęcia edukacyjne.
2) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania:
a) dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze – jako przewodniczący komisji;
b) wychowawca klasy;
c) wskazany przez dyrektora szkoły nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danej klasie;
d) pedagog;
e) psycholog;
f) przedstawiciel samorządu uczniowskiego;
g) przedstawiciel rady rodziców.
1) w przypadku rocznej (śródrocznej) oceny klasyfikacyjnej:
a) skład komisji,
b) termin sprawdzianu,
c) zadania (pytania) sprawdzające,
d) wynik sprawdzianu oraz ustaloną ocenę.
2) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania:
a) skład komisji,
b) termin posiedzenia komisji,
c) wynik głosowania,
d) ustaloną ocenę z zachowania wraz z uzasadnieniem.
Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia. Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.
§ 49 a
1) frekwencja na zajęciach z danego przedmiotu nie niższa niż 80% (z wyjątkiem długotrwałej choroby);
2) usprawiedliwienie wszystkich nieobecności na zajęciach;
3) przystąpienie do wszystkich przewidzianych przez nauczyciela form sprawdzianów i prac pisemnych;
4) uzyskanie z wszystkich sprawdzianów i prac pisemnych ocen pozytywnych (wyższych niż ocena niedostateczna), również w trybie poprawy ocen niedostatecznych;
5) skorzystanie z wszystkich oferowanych przez nauczyciela form poprawy, w tym – konsultacji indywidualnych.
1) dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący inne stanowisko kierownicze - jako przewodniczący komisji;
2) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne - jako egzaminujący;
3) nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne - jako członek komisji.
10. Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół zawierający skład komisji, termin egzaminu, pytania egzaminacyjne, wynik egzaminu oraz ocenę ustaloną przez komisję. Do protokołu załącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.
11. Uczeń, który z przyczyn losowych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie określonym przez dyrektora szkoły.
12. Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji i powtarza klasę.
1) okazywanie uczniom szacunku, jasne określenie reguł i sposobów postępowania;
2) angażowanie uczniów w tworzeniu zasad postępowania celem wyrobienia poczucia współodpowiedzialności za efekty pracy;
3) tworzenie przez nauczycieli sposobności do podejmowania działań przez uczniów oraz do podejmowania odpowiedzialności za ich wykonanie;
4) akceptowanie i docenianie pomysłów prezentowanych przez uczniów.
1) Program wychowawczo - profilaktyczny Zespołu Szkół Technicznych w Ustroniu;
2) Regulamin działalności Rady Rodziców;
3) Regulamin Rady Pedagogicznej;
4) Regulamin Samorządu Uczniowskiego.
§ 55
Ustroń, dnia 30 listopada 2017 r.
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Zespół Szkół Technicznych w Ustroniu