Statut
Zespołu Szkół
Technicznych
w Ustroniu
ul. 3 Maja 15
Tekst jednolity obowiązuje od dnia 1 grudnia 2019 r.
Spis treści
I Postanowienia ogólne. 3
1.Podstawy prawne funkcjonowania szkoły: 3
2.Nazwa i inne informacje o szkole: 4
3.Technikum.. 5
4.Branżowa Szkoła I Stopnia z klasami Zasadniczej Szkoły Zawodowej 5
II Cele i zadania szkoły. 7
1.Szkoła. 7
2.Wychowawca. 10
3.Pedagog szkolny. 12
4.Zakres i sposób sprawowania opieki w szkole. 12
III Organy szkoły. 14
1.Dyrektor szkoły: 14
2.Rada Pedagogiczna. 16
3.Rada Rodziców.. 18
4.Samorząd Uczniowski 19
5.Rodzice. 19
6.Wicedyrektor szkoły. 21
7.Kierownik szkolenia praktycznego. 22
8.Administrator sieci: 22
IV Organizacja szkoły: 23
Działalność innowacyjna i eksperymentalna. 25
Wolontariat w Szkole. 26
Doradztwo zawodowe w Szkole. 26
Biblioteka szkolna. 26
Realizacja celów statutowych. 27
V Nauczyciele i inni pracownicy szkoły. 28
Komisje Przedmiotowe. 30
Pracownicy administracji 31
Pracownicy obsługi. 31
VI Uczniowie szkoły. 31
Prawa i obowiązki ucznia. 33
Strój szkolny. 34
Zakaz używania telefonów komórkowych. 35
Nagrody i kary. 35
Skreślanie z listy uczniów. 38
Ogólne sprawy porządkowe: 39
VII Wewnątrzszkolne ocenianie. 39
Podstawa prawna. 40
Regulamin oceniania. 40
Zasady opracowania wymagań edukacyjnych i kryteria oceniania. 43
Sposoby sprawdzania osiągnięć i postępów uczniów.. 46
Zasady oceniania zachowania. 49
Regulamin klasyfikowania. 51
Tryb i warunki uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny z zajęć edukacyjnych. 55
Sposoby i zasady informowania uczniów i rodziców o postępach i osiągnięciach.. 56
Egzamin poprawkowy. 56
Regulamin promowania. 57
System motywacyjny. 58
VIII Postanowienia końcowe: 59
§ 1
Podstawy prawne funkcjonowania szkoły:
§ 1 a
1) ustawie” – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59);
2) „szkole” – należy przez to rozumieć Zespół Szkół Technicznych w Ustroniu;
3) „dyrektorze” – należy przez to rozumieć Dyrektora Zespołu Szkół Technicznych w Ustroniu;
4) „nauczycielu” – należy przez to rozumieć także wychowawcę i innego pracownika pedagogicznego Zespołu Szkół Technicznych w Ustroniu;
5) „pracowniku niepedagogicznym” – należy przez to rozumieć pracownika Zespołu Szkół Technicznych w Ustroniu nie będącego nauczycielem;
6) „uczniu” – należy przez to rozumieć ucznia Zespołu Szkół Technicznych w Ustroniu;
7) „rodzicach” – należy przez to rozumieć rodziców uczniów Zespołu Szkół Technicznych w Ustroniu a także ich prawnych opiekunów;
8) „Statucie” – należy przez to rozumieć Statut Zespołu Szkół Technicznych w Ustroniu;
9) „Radzie Pedagogicznej” – należy przez to rozumieć organ Zespołu Szkół Technicznych w Ustroniu, w zakresie realizacji jej zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki;
10) „Radzie Rodziców” – należy przez to rozumieć Radę Rodziców przy Zespole Szkół Technicznych w Ustroniu;
11) „Samorządzie Uczniowskim” – należy przez to rozumieć Samorząd Uczniowski Zespołu Szkół Technicznych w Ustroniu;
§ 2
Nazwa i inne informacje o szkole:
1) Technikum;
2) Branżowa Szkoła I Stopnia
Zespół Szkół Technicznych w Ustroniu
oraz pieczęci podłużnych w brzmieniu:
Zespół Szkół Technicznych,
43-450 Ustroń, ul. 3 Maja 15,
tel. (033) 854-35-43, NIP 548-10-59-824;
Technikum Zespołu Szkół Technicznych,
43-450 Ustroń, ul. 3 Maja 15 tel. (033) 854-35-43;
Branżowa Szkoła I Stopnia Zespołu Szkół Technicznych
43-450 Ustroń, ul. 3 Maja 15 tel. (033) 854-35-43
§ 3
§ 4
Technikum
1) technik mechanik;
2) technik informatyk;
3) technik programista;
§ 5
Branżowa Szkoła I Stopnia
1) 8 – 9 uczniów technikum;
2) do 15 uczniów w klasie pierwszej w zawodzie operator maszyn i urządzeń do obróbki plastycznej, ślusarz oraz elektromechanik;
3) 6 – 8 uczniów w klasie drugiej i trzeciej w zawodzie operator maszyn i urządzeń do obróbki plastycznej, do 10 osób w zawodach ślusarz i elektromechanik.
1) pracodawca;
2) osoba zatrudniona u pracodawcy;
3) osoba prowadząca zakład pracy w imieniu pracodawcy, jeżeli spełniają wymagania zawodowe i pedagogiczne określone w odrębnych przepisach.
Pracodawca zatrudniający młodocianego w celu nauki zawodu jest obowiązany realizować podstawy programowe kształcenia zawodowego, ustalone dla Branżowej Szkole I Stopnia, zamieszczonej w dokumentacji programowej dla danego zawodu oraz zapewnić osoby szkolące młodocianych, spełniające wymagania kwalifikacyjne określone w odrębnych przepisach.
1) rodzaj przygotowania zawodowego;
2) czas trwania i miejsce odbywania przygotowania zawodowego;
3) sposób dokształcania teoretycznego;
4) ilość dni praktyk w danym roku nauki
5) wysokość wynagrodzenia.
1) nie wypełniania przez młodocianego obowiązków wynikających z umowy o pracę lub obowiązku dokształcania się, pomimo stosowania wobec niego środków wychowawczych;
2) ogłoszenia upadłości lub likwidacji zakładu pracy;
3) reorganizacji zakładu pracy uniemożliwiającej kontynuację przygotowania zawodowego;
4) stwierdzenia nieprzydatności młodocianego do pracy, w zakresie której odbywa przygotowania zawodowe.
§ 6
Szkoła.
1) realizuje cele i zadania określone w ustawie wymienionej w §1 ust. 1 oraz przepisach wydanych na jej podstawie;
2) umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły lub świadectwa dojrzałości oraz wykonywania wyuczonego zawodu;
3) umożliwia zdobycie wykształcenia ogólnego, kształci i wychowuje przyszłych, techników i wykwalifikowanych robotników różnorodnych specjalności zawodowych zgodnie z obowiązującym programem Ministerstwa Edukacji Narodowej;
4) stwarza absolwentom możliwości dokonania świadomego wyboru dalszego kształcenia;
5) pełni funkcję dydaktyczną i opiekuńczo-wychowawczą wobec młodzieży podczas zajęć szkolnych oraz przerw a także zajęć w terenie i w trakcie wycieczek szkolnych zgodnie z możliwościami szkoły;
6) udziela uczniom pomocy pedagogicznej i opiekuńczej, a także przygotowuje młodego człowieka do życia w społeczeństwie ludzi dorosłych w duchu demokracji i wolności;
7) umożliwia uczniom podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej;
8) umożliwia również uczniom rozwijanie zainteresowań, zapewnia realizowanie programów nauczania uwzględniając poziom intelektualny uczniów, stosując opracowane przez zespoły przedmiotowe podstawy programowe.
§ 9
1) diagnozowaniu środowiska ucznia;
2) rozpoznawaniu potencjalnych możliwości oraz indywidualnych potrzeb ucznia i umożliwianiu ich zaspokojenia;
3) rozpoznawaniu przyczyn trudności w opanowywaniu umiejętności i wiadomości przez ucznia;
4) wspieraniu ucznia z wybitnymi uzdolnieniami;
5) opracowywaniu i wdrażaniu indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych dla uczniów niepełnosprawnych oraz indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych odpowiednio o charakterze resocjalizacyjnym
lub socjoterapeutycznym dla uczniów niedostosowanych społecznie
oraz zagrożonych niedostosowaniem społecznym;
6) prowadzeniu edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia wśród uczniów i rodziców;
7) podejmowaniu działań wychowawczych i profilaktycznych wynikających z programu wychowawczo – profilaktycznego szkoły oraz wspieraniu nauczycieli
w tym zakresie;
8) wspieraniu uczniów, metodami aktywnymi, w dokonywaniu wyboru kierunku dalszego kształcenia, zawodu i planowaniu kariery zawodowej oraz udzielaniu informacji w tym kierunku;
9) wspieraniu nauczycieli i rodziców w działaniach wyrównujących szanse edukacyjne uczniów;
10) udzielaniu nauczycielom pomocy w dostosowywaniu wymagań edukacyjnych wynikających z realizacji programów nauczania do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom;
11) wspieraniu nauczycieli i rodziców w rozwiązywaniu problemów wychowawczych;
12) umożliwianiu rozwijania umiejętności wychowawczych rodziców i nauczycieli;
13) podejmowaniu działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych.
1) ucznia;
2) rodziców ucznia;
3) dyrektora szkoły;
4) pedagoga szkolnego
5) nauczyciela, wychowawcy, prowadzącego zajęcia z uczniem;
6) poradni;
7) pracownika socjalnego;
8) asystenta rodziny;
9) kuratora sądowego.
1) wybitnych uzdolnień;
2) niepełnosprawności;
3) niedostosowania społecznego;
4) zagrożenia niedostosowaniem społecznym;
5) specyficznych trudności w uczeniu się;
6) choroby przewlekłej;
7) zaburzeń psychicznych;
8) sytuacji kryzysowych lub traumatycznych;
9) rozpoznanych niepowodzeń szkolnych;
10) zaniedbań środowiskowych;
11) trudności adaptacyjnych;
12) odmienności kulturowej.
§ 10
1) wychowania patriotycznego;
2) wychowania prozdrowotnego;
3) wychowania do życia w rodzinie i społeczeństwie;
4) wspierania rozwoju fizycznego i duchowego młodzieży;
5) rozwijania samorządnej działalności uczniów;
6) przygotowania do uczestnictwa w kulturze;
7) profilaktyki i terapii wychowawczej;
8) rozwoju zainteresowań i uzdolnień młodzieży;
9) kultury spędzania wolnego czasu;
10) działalności opiekuńczej;
11) powinności wychowawców klas.
Wychowawca.
1) tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia, proces jego uczenia się
oraz przygotowania do zawodu, życia w rodzinie i społeczeństwie;
2) inspirowanie i wspomaganie działań zespołowych uczniów;
3) podejmowanie działań umożliwiających rozwiązanie konfliktów w zespole uczniów oraz pomiędzy uczniami, a innymi członkami społeczności szkolnej;
4) rozwijanie umiejętności rozwiązywania życiowych problemów przez wychowanka.
1) otacza indywidualną opieką każdego wychowanka;
2) diagnozuje warunki życia i nauki swoich wychowanków;
3) planuje i organizuje wspólnie z uczniami i ich rodzicami:
a) różne formy życia zespołowego, rozwijające jednostki i integrujące zespół uczniowski,
b) ustala treści i formy zajęć tematycznych na godzinach z wychowawcą;
4) współpracuje w tworzeniu programu wychowawczo - profilaktycznego szkoły;
5) współdziała z nauczycielami uczącymi w jego klasie (oddziale), uzgadniając z nimi i koordynując ich działania wychowawcze wobec ogółu uczniów, a także wobec tych, którym potrzebna jest indywidualna opieka (dotyczy zarówno uczniów szczególnie uzdolnionych jak i uczniów z różnymi trudnościami i niepowodzeniami);
6) utrzymuje systematyczny kontakt z nauczycielami w celu koordynacji oddziaływań wychowawczych;
7) śledzi postępy w nauce swoich wychowanków;
8) dba o systematyczne uczęszczanie uczniów na zajęcia;
9) udziela porad w zakresie możliwości dalszego kształcenia, wyboru zawodu;
10) utrzymuje kontakt z rodzicami uczniów w celu:
a) poznania i ustalenia potrzeb opiekuńczo-wychowawczych ich dzieci,
b) współdziałania z rodzicami,
c) włączania ich w sprawy życia klasy i szkoły,
1) odpowiada służbowo przed dyrektorem za osiągnięcie celów wychowania w swojej klasie;
2) ma prawo wnioskować o pomoc w rozwiązywaniu problemów zdrowotnych, psychospołecznych i materialnych swoich wychowanków do pedagoga szkolnego i kierownictwa szkoły;
3) prowadzi dokumentację klasy i każdego ucznia (dziennik, arkusze ocen, świadectwa szkolne);
4) ustala ocenę z zachowania swoich wychowanków.
Pedagog szkolny.
1) prowadzenie działalności związanej z profilaktyką wychowawczą młodzieży, jak: rozpoznawanie warunków życia i nauki oraz sposobów spędzania wolnego czasu przez uczniów sprawiających trudności wychowawcze, udzielanie pomocy i porad uczniom oraz ich rodzicom;
2) sprawowanie indywidualnej opieki pedagogiczno - psychologicznej nad uczniami wymagającymi takiej formy pomocy;
3) organizowanie opieki oraz pomocy materialnej uczniom pozostającym w trudnej sytuacji życiowej;
4) dokonywanie okresowej oceny sytuacji wychowawczej w szkole i stawianie odpowiednich wniosków;
5) bieżąca współpraca z organami Szkoły, wychowawcami klas i nauczycielami, rodzicami, poradniami pedagogiczno - psychologicznymi oraz innymi instytucjami zainteresowanymi problemami wychowania i opieki młodzieży;
6) koordynacja prac z zakresu orientacji zawodowej.
§ 12
1) rażącego zaniedbywania obowiązków wychowawcy klasy;
2) postępowania niezgodnego z uniwersalnymi zasadami etyki;
3) utraty zaufania młodzieży, konfliktów;
4) w innych uzasadnionych sytuacjach.
§ 13
Zakres i sposób sprawowania opieki w szkole.
1) od rozpoczęcia lekcji do ich ukończenia; opieka nauczycielska podczas lekcji sprawowana jest w sposób ciągły;
2) nauczyciela dyżurującego w czasie przerw na terenie budynku szkolnego;
1) dyżurujący na parterze zobowiązani są do kontroli pomieszczeń sanitarnych, szatni i wyjścia ze szkoły oraz pilnują porządku i zachowania uczniów na korytarzu;
2) dyżurujący na pierwszym piętrze zobowiązani są do kontroli pomieszczeń sanitarnych, pilnują porządku na korytarzach i półpiętrach.
1) rozmowy indywidualne i porady;
2) kierowanie do psychologa, pedagoga lub odpowiednich poradni;
3) nadzór i pomoc Samorządu Uczniowskiego;
4) wizyty domowe wychowawcy i pedagoga szkolnego.
§ 14
1) wycieczki na terenie miasta - na 30 uczniów przypada 1 opiekun;
2) wycieczki turystyczne i przedmiotowe - na 15 uczniów przypada jeden opiekun;
3) wycieczki kwalifikowane - na 10 uczniów przypada 1 opiekun;
4) inne wycieczki wg przepisu określonego ustawą.
§ 15
1) Dyrektor szkoły;
2) Rada Pedagogiczna;
3) Rada Rodziców;
4) Samorząd Uczniowski.
§ 16
Dyrektor szkoły:
1) kieruje bieżącą działalnością dydaktyczno-wychowawczą szkoły i reprezentuje szkołę na zewnątrz;
2) sprawuje nadzór pedagogiczny w stosunku do zatrudnionych w szkole nauczycieli;
3) przewodniczy Radzie Pedagogicznej oraz dwa razy w roku składa jej wnioski wynikające z nadzoru pedagogicznego;
4) kieruje pracami Rady Pedagogicznej jako jej przewodniczący, a także wstrzymuje wykonanie uchwały Rady Pedagogicznej w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa;
5) sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki do ich harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne;
6) dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły zaopiniowanym przez Radę Pedagogiczną i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także organizowanie administracyjnej, finansowej i gospodarczej obsługi szkoły;
7) organizuje administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę szkoły oraz sprawuje nad nią nadzór;
8) opracowuje dokumenty programowo-organizacyjne szkoły (roczny plan pracy, arkusz organizacyjny szkoły, tygodniowy rozkład lekcji i zajęć po zaopiniowaniu przez Radę Pedagogiczną);
9) współdziała ze szkołami wyższymi oraz zakładami kształcenia nauczycieli w organizacji praktyk pedagogicznych;
10) tworzy warunki do realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych szkoły;
11) kształtuje twórczą atmosferę pracy w szkole, właściwe warunki pracy i stosunki pracownicze;
12) organizuje warunki dla prawidłowej realizacji Konwencji o prawach dziecka
oraz umożliwia uczniom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej;
13) załatwia sprawy osobowe pracowników szkoły;
14) przydziela obowiązki pracownikom niepedagogicznym szkoły;
15) kieruje uczniów na badania lekarskie związane z praktyczną nauką zawodu;
16) określa zakres odpowiedzialności materialnej pracowników zgodnie z przepisami Kodeksu pracy, po zapewnieniu ku temu niezbędnych warunków;
17) współdziała z zakładowymi organizacjami związkowymi działającymi w szkole w zakresie przewidzianym odrębnymi przepisami, a w szczególności:
a) zasięga opinii w sprawach organizacji pracy szkoły,
b) ustala: zasady i kryteria oceny pracy nauczycieli dla określenia procentowego podwyższenia stawki wynagrodzenia zasadniczego, regulaminy pracy, premiowania i wynagradzania pracowników szkoły, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych,
c) ustala plan urlopów pracowników szkoły z wyjątkiem nauczycieli, dla których wymiar i termin wykorzystania określa Karta Nauczyciela,
18) administruje zakładowym funduszem świadczeń socjalnych zgodnie z ustalonym regulaminem;
19) zapewnia odpowiedni stan bezpieczeństwa i higieny pracy, wykonywanie zadań dotyczących obrony cywilnej i powszechnej samoobrony;
20) egzekwuje przestrzeganie praw uczniów i pracowników szkoły, ustalonego porządku oraz dbałość o czystość i estetykę szkoły;
21) nadzoruje prawidłowe prowadzenia dokumentacji przez nauczycieli oraz prawidłowe wykorzystania druków szkolnych;
22) organizuje przeglądy techniczne obiektów szkolnych oraz prace konserwacyjno-remontowe;
23) organizuje okresowe inwentaryzacje majątku szkolnego;
24) przyjmuje uczniów oraz prowadzi ich sprawy w oparciu o przepisy Ministerstwa Edukacji Narodowej;
25) organizuje doskonalenie zawodowe kadry pedagogicznej zgodnie z odrębnymi przepisami, a także opiekę nad nauczycielami rozpoczynającymi pracę w zawodzie, dokonuje obserwacji zajęć i oceny pracy nauczycieli; oceny pracy nauczycieli dokonuje dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii Samorządu Uczniowskiego;
26) wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych.
1) zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników szkoły;
2) oceny pracy nauczycieli;
3) przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom szkoły;
4) występowania z wnioskami po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników szkoły.
1) poziom uzyskiwanych przez szkołę wyników nauczania i wychowania oraz za opiekę nad młodzieżą;
2) zgodność funkcjonowania szkoły z przepisami prawa oświatowego i niniejszego statutu;
3) bezpieczeństwo osób znajdujących się w obiektach szkolnych i podczas zajęć organizowanych przez szkołę oraz za stan sanitarny i stan ochrony przeciwpożarowej w obiektach szkolnych,
4) celowe wykorzystanie środków finansowych zapewnionych na działalność szkoły.
§ 17
Rada Pedagogiczna
1) zatwierdzanie wyników klasyfikacji i promocji uczniów;
2) zatwierdzanie planów pracy szkoły;
3) podejmowanie uchwał, w tym również w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w szkole;
4) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły;
5) podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy uczniów (tryb skreślania znajduje się w § 41 Statutu);
6) wyrażanie zgody lub jej cofnięcie w przypadku uruchomienia w szkole oddziału międzynarodowego.
1) organizację pracy szkoły;
2) projekt planu finansowego szkoły;
3) wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom nagród, odznaczeń, czy wyróżnień;
4) propozycje dyrektora szkoły w sprawach przydziału stałych prac i zajęć
oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
§ 18
Rada Rodziców
1) wewnętrzną strukturę i tryb pracy;
2) szczegółowy tryb przeprowadzania wyborów do rad klasowych i do Rady Rodziców szkoły.
1) uchwalanie z Radą Pedagogiczną programu wychowawczo - profilaktycznego szkoły, obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym i profilaktycznym skierowane do uczniów, realizowanego przez nauczycieli;
2) opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania szkoły;
3) opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora szkoły.
§ 19
Samorząd Uczniowski
1) głosowanie jest tajne;
2) głosowanie prowadzi przewodniczący lub jego zastępcy;
3) w pierwszej kolejności głosowaniu poddaje się wniosek najdalej idący, który może wykluczyć potrzebę głosowania nad pozostałymi;
4) uchwała przechodzi, jeżeli głosowano zwykłą większością głosów lub bezwzględną większością głosów.
1) prawo do zapoznawania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami;
2) prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu;
3) prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania własnych zainteresowań;
4) prawo redagowania i wydawania gazety szkolnej;
5) prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi w porozumieniu z dyrektorem;
6) prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu,
7) prawo do opiniowania wniosku dyrektora szkoły o skreślenie ucznia z listy uczniów.
§ 20
Rodzice
1) pełnej informacji o zamierzeniach dydaktyczno – wychowawczych szkoły, klasy;
2) zapoznania się z przepisami dotyczącymi oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów;
3) rzetelnej informacji na temat swego dziecka, jego zachowania, postępów lub przyczyn trudności w nauce;
4) uzyskiwania pomocy nauczyciela w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych swoich dzieci;
5) porad w sprawach wychowania i dalszego kształcenia uczniów;
6) wyrażania i przekazywania organom sprawującym nadzór pedagogiczny opinii na temat pracy szkoły.
1) zebrania wychowawcze (obowiązkowo 2 razy w roku);
2) rozmowy indywidualne, wezwania pisemne i telefoniczne;
3) wizyty nauczyciela lub pedagoga w domu ucznia. (za zgodą rodziców)
§ 21
1) zapewnieniu każdemu z nich możliwości swobodnego działania i podejmowania decyzji w granicach swoich kompetencji określonych ustawą, statutem szkoły i regulaminami działania;
2) bieżącej wymianie informacji pomiędzy nimi o podejmowanych i planowanych działaniach lub decyzjach;
3) wzajemnym opiniowaniu lub uzgadnianiu podejmowanych działań w przypadkach, które określają: Ustawa o prawie oświatowym, niniejszy statut i regulaminy poszczególnych organów.
§ 22
1) wicedyrektora – w przypadku co najmniej 12 oddziałów;
2) kierownika szkolenia praktycznego - tryb powołania i odwołania nauczyciela z funkcji kierowniczej określają odrębne przepisy;
3) uchylony (kierownik warsztatu szkolnego);
4) administratora sieci.
Wicedyrektor szkoły
3. Wicedyrektorowi na podstawie ustaleń z organem prowadzącym obniża się tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć w zależności od wielkości i typu szkoły oraz warunków pracy
1) pełni funkcję zastępcy dyrektora w przypadku jego nieobecności w szkole,
2) przygotowuje projekty następujących dokumentów programowo – organizacyjnych szkoły:
a) tygodniowego rozkładu zajęć szkolnych,
b) szkolnego kalendarza imprez i uroczystości szkolnych,
c) informacji o stanie pracy szkoły w zakresie mu przydzielonym,
d) uczestniczy w tworzeniu Programu Wychowawczo - Profilaktycznego Szkoły, Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania oraz innych programów dotyczących rozwoju i funkcjonowania szkoły.
3) organizuje i koordynuje bieżący tok działalności pedagogicznej nauczycieli, wychowawców klas, biblioteki szkolnej oraz pedagogów szkolnych;
4) utrzymuje kontakty z ramienia dyrekcji szkoły z rodzicami uczniów, a także przyjmuje rodziców i odpowiada na ich postulaty i skargi oraz załatwia je;
5) współpracuje z ramienia dyrekcji szkoły z poradnią pedagogiczno - psychologiczną;
6) prowadzi czynności związane z nadzorem pedagogicznym oraz doskonaleniem zawodowym nauczycieli, wychowawców, nauczycieli bibliotekarzy, obserwuje zajęcia;
7) pełni bieżący nadzór kierowniczy nad całą szkołą według ustalonego przydziału zadań;
8) dba o właściwy przebieg i organizację egzaminów zewnętrznych
9) wykonuje zadania delegowane przez dyrektora szkoły .
1) nauczycieli, wychowawców, pedagoga szkolnego i nauczycieli bibliotekarzy;
2) jest przełożonym służbowym wszystkich pracowników szkoły podczas pełnienia swego bieżącego nadzoru nad szkołą, a także podczas pełnienia funkcji zastępcy dyrektora; ma więc prawo do przydzielania zadań służbowych i wydawania poleceń;
3) decyduje w bieżących sprawach procesu pedagogicznego oraz wychowawczo -opiekuńczego w całej szkole;
4) ma prawo, pełniąc nadzór pedagogiczny, do formułowania projektu oceny pracy podległych bezpośrednio mu nauczycieli, a także w sprawach oceny pracy wychowawczo – opiekuńczej wszystkich nauczycieli i wychowawców;
5) ma prawo wnioskowania do dyrektora w sprawach nagród i wyróżnień oraz kar porządkowych dla nauczycieli;
6) ma prawo używania pieczątki osobowej z tytułem: wicedyrektor szkoły oraz podpisywania pism, których treść jest zgodna z zakresem jego zadań i kompetencji.
Kierownik szkolenia praktycznego
1) korelacja pracy szkoły z zakładami, w których uczniowie pobierają praktyczną naukę zawodu;
2) załatwienie spraw związanych z organizacją i kontrolą praktycznej nauki zawodu na terenie zakładów pracy, kontrolą poprawności umów o pracę, kontrolą przestrzegania przepisów BHP i realizacji programu praktyk;
3) prowadzenie zajęć dydaktycznych w wymiarze określonym odrębnymi przepisami,
4) dbanie o właściwy przebieg i organizację egzaminu z nauki zawodu;
5) pełnienie nadzoru pedagogicznego nad przebiegiem praktycznej nauki zawodu;
6) terminowe opracowywanie materiałów sprawozdawczych z praktycznej nauki zawodu;
7) współdziałanie z Radą Pedagogiczną w zakresie szkolenia praktycznego;
8) współdziałanie z rodzicami w zakresie przebiegu szkolenia praktycznego;
9) współdziałanie z Wojewódzkim Ośrodkiem Dokształcania i Doskonalenia Zawodowego;
10) opracowanie harmonogramu praktyk zawodowych w średnich szkołach zawodowych oraz ich organizacja.
Administrator sieci:
1) sprawuje techniczny i organizacyjny nadzór nad siecią;
2) zobowiązany jest do dbałości o prawidłowe funkcjonowanie sieci, nadzór nad pracą sieci oraz urządzeń, usuwanie skutków awarii oraz bieżących problemów w sieci;
3) określa strukturę sieci, rozbudowuje ją, przyłącza i odłącza użytkowników
oraz prowadzi ich rejestr;
4) ma obowiązek poinformować użytkowników sieci o zasadach prawidłowej eksploatacji sieci oraz zapoznać z prawami i obowiązkami użytkownika zgodnymi z regulaminem pracowni;
5) jest zobowiązany do przestrzegania tajemnicy dostępu do zasobów sieciowych, do których uzyskał dostęp w wyniku pełnienia obowiązków, ochrony haseł dostępu do systemów oraz urządzeń sieciowych;
6) optymalizuje wydajność sieci, zarządza usługami sieciowymi, WWW, FTP, e-mail;
7) zabezpiecza sieć:
a) przydzielenie praw dostępu do elementów składowych sieci (tworzenie domen, grup i grup roboczych, dostęp do odległych plików, drukarek, itd.),
b) ochrona zasobów sieci przed dostępem z zewnątrz - firewall,
c) wirusy.
d) stosowanie identyfikacji i uwierzytelnienia stacji roboczej i użytkowników,
e) wybór metod kryptograficznych gwarantujących odporność przesyłanej
lub składowanej informacji na błędy transmisji lub rozmyślnej modyfikacji.
8) decyduje o stosowaniu protokołów sieciowych, o wyborze urządzeń sieciowych;
9) tworzy i uaktualnia dokumentację sieci;
10) odpowiada za powierzony mu sprzęt, z wyjątkiem nie powstałych z jego winy uszkodzeń sprzętu sieciowego. Zobowiązany jest jednak poinformować o zaistniałym uszkodzeniu dyrektora szkoły.
4) Organizacja szkoły:
§ 23
Terminy rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktyczno – wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają rozporządzenia w sprawie organizacji roku szkolnego.
§ 24
§ 25
§ 26
1) jednozawodowe;
2) dwuzawodowe;
3) wielozawodowe.
§ 27
Organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć dydaktycznych i wychowawczych określa tygodniowy rozkład zajęć ustalany przez dyrektora szkoły na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy.
§ 28
1) obowiązkowe zajęcia edukacyjne, do których zalicza się zajęcia edukacyjne z zakresu kształcenia ogólnego i z zakresu kształcenia w zawodzie, w tym praktyczną naukę zawodu;
2) dodatkowe zajęcia edukacyjne, do których zalicza się:
a) zajęcia z języka obcego nowożytnego innego niż język obcy nowożytny nauczany w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych, o których mowa
w pkt 1,
b) zajęcia, dla których nie została ustalona podstawa programowa, lecz program nauczania tych zajęć został włączony do szkolnego zestawu programów nauczania,
3) zajęcia rewalidacyjne;
4) zajęcia prowadzone w ramach kwalifikacyjnych kursów zawodowych;
5) zajęcia prowadzone w ramach pomocy psychologiczno – pedagogicznej;
6) zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia uczniów.
Zajęcia edukacyjne, o których mowa w ust. 1 pkt 2, organizuje dyrektor szkoły, za zgodą organu prowadzącego szkołę i po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców.
§ 28a
Działalność innowacyjna i eksperymentalna.
1) zgody nauczycieli, którzy będą uczestniczyć w innowacji;
2) pisemnej zgody autora lub zespołu autorskiego innowacji na jej prowadzenie w szkole, w przypadku, gdy założenia innowacji nie były wcześniej opublikowane.
Wolontariat w Szkole.
Doradztwo zawodowe w Szkole
1) urzędami pracy;
2) poradniami psychologiczno-pedagogicznymi;
3) centrami informacji zawodowej;
4) przedstawicielami różnych grup zawodowych.
§ 29
Biblioteka szkolna
1) gromadzenie i opracowywanie zbiorów;
2) korzystanie ze zbiorów na miejscu i wypożyczanie ich;
3) prowadzenie przysposobienia czytelniczo – informacyjnego uczniów (w grupach).
4a. Zadaniem biblioteki jest:
1) gromadzenie, opracowanie, przechowywanie i udostępnianie materiałów bibliotecznych;
2) obsługa użytkowników poprzez udostępnianie zbiorów biblioteki szkolnej;
3) prowadzenie działalności informacyjnej;
4) zaspokajanie zgłaszanych przez użytkowników potrzeb czytelniczych i informacyjnych;
5) podejmowanie różnorodnych form pracy z zakresu edukacji czytelniczej i medialnej;
6) wspieranie nauczycieli w realizacji ich programów nauczania;
7) przysposabianie uczniów do samokształcenia, działanie na rzecz przygotowania uczniów do korzystania z różnych mediów, źródeł informacji i bibliotek;
8) rozbudzanie zainteresowań czytelniczych i informacyjnych uczniów;
9) kształtowanie ich kultury czytelniczej, zaspokajanie potrzeb kulturalnych;
10) organizacja wystaw okolicznościowych.
1) koordynację dni i godzin otwarcia bibliotek, najbardziej dogodnych dla wspólnych czytelników;
2) koordynację gromadzenia zbiorów i działalności informacyjnej;
3) wypożyczenia międzybiblioteczne dla nauczycieli i uczniów za pośrednictwem innych bibliotek.
1) księgi inwentarzowe książek i czasopism;
2) inwentarz broszur;
3) rejestr ubytków;
4) dowody wpływów.
§ 30
Realizacja celów statutowych
1) sal lekcyjnych do nauki z niezbędnym wyposażeniem;
2) biblioteki;
3) sali gimnastycznej;
4) gabinetu pielęgniarki szkolnej;
5) pomieszczeń administracyjno – gospodarczych, w tym składnica akt;
6) szatni.
5) Nauczyciele i inni pracownicy szkoły
§ 31
§ 32
1) przestrzegać przepisów statutowych;
2) zapoznać się z aktualnym stanem prawnym w oświacie;
3) organizować prawidłowy przebieg procesu dydaktycznego;
4) sprawdzić czy pomieszczenie, sprzęt, pomoce naukowe i wszystko to, co na zajęciach będzie używane, jest odpowiednio sprawne, zgodne z wymogami BHP;
5) sprawdzić czy uczniowie mogą wykonywać określone w zajęciach zadania, czy są oni do tego przygotowani, wyposażeni w odpowiedni sprzęt, ubiór ochrony osobistej, itp. jeśli rodzaj zajęcia tego wymaga;
6) sprawować nadzór nad uczniami przez cały czas wykonywania zajęć w taki sposób, aby znajdowali się oni bez przerwy w zasięgu wzroku nauczyciela i w razie potrzeby stwarzali możliwość reakcji z jego strony zgodnie z przepisami BHP dotyczącymi odpowiedniego rodzaju zajęć;
7) kontrolować obecność uczniów na każdych zajęciach;
8) realizować zajęcia opiekuńczo – wychowawcze uwzględniające potrzeby i zainteresowania uczniów;
9) pełnić dyżury zgodnie z opracowanym harmonogramem;
10) sprawować nadzór nad uczniami w czasie przejścia uczniów z obiektu szkoły na salę gimnastyczną i stadion sportowy (dotyczy nauczycieli WF-u).
1) decyduje w sprawie doboru metod, form organizacyjnych, podręczników i środków dydaktycznych w nauczaniu swego przedmiotu oraz treści programów uwzględniając podstawy programowe;
2) odpowiada służbowo przed dyrektorem szkoły za poziom wyników dydaktyczno -wychowawczych w swoim przedmiocie oraz klasach i zespołach stosownie do realizowanego programu i warunków, w jakich działał;
3) informuje rodziców uczniów, wychowawcę klasy, dyrekcję oraz Radę Pedagogiczną o wynikach dydaktyczno – wychowawczych swoich uczniów;
4) decyduje o ocenie bieżącej, okresowej i rocznej postępów swoich uczniów, kierując się bezstronnością, obiektywizmem oraz sprawiedliwym traktowaniem i ocenianiem wszystkich uczniów zgodnie z obowiązującymi przepisami;
5) współdecyduje o ocenie z zachowania uczniów, wnioskuje w sprawie nagród i wyróżnień oraz kar regulaminowych;
6) prowadzi prawidłowo dokumentację pedagogiczną;
7) ma prawo tworzyć i realizować programy nauczania zgodnie z obowiązującymi przepisami;
8) odpowiada za stan warsztatu pracy, sprzętu i urządzeń oraz przydzielonych środków dydaktycznych;
9) wnioskuje o wzbogacenie warsztatu pracy lub jego modernizację do dyrektora szkoły;
10) wspiera swoją postawą i działaniami pedagogicznymi rozwój psychofizyczny uczniów, ich zdolności i zainteresowania;
11) udziela pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych w oparciu o rozpoznanie potrzeb uczniów.
1) gromadzenie, ewidencję i selekcję zbiorów;
2) opracowanie biblioteczne zbiorów i prowadzenie katalogów;
3) wydzielanie księgozbioru podręcznego;
4) udostępnianie zbiorów;
5) współudział w organizowaniu uroczystości i apeli szkolnych (pomoc w doborze materiału);
6) udzielanie informacji bibliotecznych, katalogowych, bibliograficznych, rzeczowych i tekstowych, informowanie uczniów i nauczycieli o nowych nabytkach;
7) poradnictwo w wyborach czytelniczych, zachęcanie uczniów do świadomego doboru lektury;
8) tworzenia warunków do poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł;
9) umożliwianie rozwijania indywidualnych zainteresowań uczniów oraz wyrabianie
u uczniów nawyku czytania i uczenia się,
10) przysposobienie czytelnicze w grupach i kształcenie uczniów jako użytkowników informacji w formie pracy indywidualnej z czytelnikiem;
11) przygotowanie analiz stanu czytelnictwa w szkole do wiadomości Rady Pedagogicznej i Komisji Przedmiotowych.
§ 33
Komisje Przedmiotowe
1) zorganizowanie współpracy nauczycieli dla uzgodnienia sposobów realizacji programów nauczania, korelowania treści nauczania przedmiotów pokrewnych, a także uzgadnianie decyzji w sprawie wyboru podręczników;
2) wspólne opracowanie szczegółowych kryteriów oceniania uczniów oraz sposobów badania wyników nauczania;
3) organizowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego oraz doradztwa metodycznego dla początkujących nauczycieli;
4) współdziałanie w doskonaleniu zajęć (lekcje otwarte) i korzystaniu z warsztatów RODN WOM w Bielsku-Białej oraz innych ośrodków metodycznych;
5) wspólne opiniowanie przygotowywanych w szkole autorskich, innowacyjnych i eksperymentalnych programów nauczania;
6) inicjowanie nowoczesnych form pracy pedagogicznej w oparciu o najnowszą wiedzę pedagogiczną;
Pracownicy administracji
1) sprawną obsługę kancelaryjno – biurową szkoły;
2) prowadzenie dokumentacji formalnej pracowników i uczniów;
3) wykonywanie sprawozdań GUS;
4) wypłacanie wynagrodzeń;
5) zabezpieczenie druków ścisłego zarachowania oraz pogotowia kasowego;
6) zapewnienie druków i materiałów kancelaryjnych oraz środków niezbędnych do prowadzenia placówki;
7) realizację zakupów wyposażenia materialnego szkoły zgodnie z decyzjami Rady Pedagogicznej i dyrektora szkoły;
8) zinwentaryzowanie i oznakowanie sprzętu szkolnego, prowadzenie ksiąg inwentarzowych, organizowanie inwentaryzacji rocznej;
9) planowanie wydatków budżetowych szkoły na wydatki administracyjno -gospodarcze, abonowanie czasopism, druków resortowych itp.
Pracownicy obsługi.
1) dbałość o zgodny z przepisami stan techniczny obiektów, dokonywanie napraw i konserwacji sprzętu, urządzeń i środków dydaktycznych;
2) systematyczna dbałość o czystość obiektów szkolnych i ich otoczenia;
3) sprzątanie pomieszczeń szkolnych;
4) uczestniczenie w szkoleniach bhp;
5) udział w przeglądach obiektów szkolnych;
6) Uczniowie szkoły
§ 36
4a. Kandydaci do danego typu szkoły są przyjmowani w kolejności wynikającej z ilości uzyskanych punktów lub do wyczerpania limitu wolnych miejsc. Kandydaci będący laureatami konkursów przedmiotowych organizowanych przez Śląskiego Kuratora Oświaty lub przez Kuratorów Oświaty w innych województwach, a także laureaci i finaliści olimpiad przedmiotowych ogłaszanych przez MEN są przyjmowani w pierwszej kolejności. Pierwszeństwo w przyjęciu do szkoły, w przypadku równorzędnych wyników mają:
1) sieroty, osoby przebywające w placówkach opiekuńczo-wychowawczych oraz
osoby umieszczone w rodzinach zastępczych;
2) kandydaci o ukierunkowanych i udokumentowanych zdolnościach, którym ustalono indywidualny program lub tok nauki;
3) kandydaci z problemami zdrowotnym, ograniczającymi możliwość wyboru kierunku kształcenia ze względu na stan zdrowia, potwierdzonymi opinią publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej.
§ 37
Prawa i obowiązki ucznia
1) do poszanowania godności osobistej, tolerancji w sprawach wyznania;
2) do swobody wyrażania myśli i przekonań w szczególności dotyczących życia szkoły, a także światopoglądowych i religijnych – jeśli nie narusza tym dobra innych osób;
3) do zapoznania się z programem nauczania jego treścią, celami i stawianymi wymogami;
4) do jawnej i uzasadnionej oceny postępów w nauce i zachowaniu według regulaminu oceniania, klasyfikowania i promowania ujętego w §44, §49 i §52,wyboru nauczyciela pełniącego funkcję opiekuna samorządu uczniowskiego;
5) do bezpłatnego pobierania nauki;
6) do wszechstronnego rozwoju osobowościowego poprzez uczestnictwo w różnorodnych imprezach kulturalnych, olimpiadach, konkursach i kołach zainteresowań;
7) do zrzeszania się w organizacjach działających w szkole;
8) do korzystania z pomieszczeń i urządzeń szkolnych zgodnie z ich przeznaczeniem pod nadzorem nauczyciela - opiekuna lub nauczyciela dyżurującego;
9) do wzbogacania bazy dydaktycznej szkoły poprzez własne pomysły;
10) do nauki w odpowiednio ogrzanych i oświetlonych salach lekcyjnych;
11) do korzystania z poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego i zawodowego;
12) znać termin zadań klasowych z tygodniowym wyprzedzeniem, znać ustalone sposoby kontroli postępów w nauce oraz znać ocenę prac pisemnych i otrzymywać ją
w terminie do 2-ch tygodni od ich napisania;
13) do korzystania z dodatkowej pomocy nauczyciela i kół samokształceniowych, jeśli sam nie zaniedbał obowiązków szkolnych (głównie frekwencji);
14) do składania wniosku o przeprowadzenie egzaminu poprawkowego (z jednego lub w wyjątkowych przypadkach z dwóch przedmiotów) lub klasyfikacyjnego;
15) odwołać się od decyzji Rady Pedagogicznej w sprawie skreślenia z listy uczniów (tryb odwoławczy określony jest w §40).
1) zachowania się w każdej sytuacji w sposób godny młodego Polaka;
2) wykorzystania w pełni czasu przeznaczonego na naukę, rzetelnej pracy nad poszerzeniem swej wiedzy i umiejętności, systematycznego przygotowania się do zajęć szkolnych;
3) postępowania zgodnego z dobrem szkolnej społeczności, dbania o honor i tradycję szkoły, współtworzenie jej autorytetu, godnego, kulturalnego zachowania się w szkole i poza nią, dbania o piękno mowy ojczystej;
4) okazywania szacunku nauczycielom, innym pracownikom szkoły, podporządkowania się zaleceniom i zarządzeniom dyrektora szkoły, Rady Pedagogicznej, nauczycieli oraz ustaleniom rady samorządu klasowego
lub szkolnego, przestrzegania zasad współżycia społecznego, a szczególnie:
a) okazywania szacunku dorosłym i kolegom,
b) przeciwstawiania się przejawom brutalności i wulgarności,
c) poszanowania poglądów i przekonań innych ludzi,
d) poszanowania wolności i godności osobistej drugiego człowieka,
e) zachowania w tajemnicy korespondencji i dyskusji w sprawach osobistych powierzonych w zaufaniu, chyba, że zaszkodziłoby to ogółowi lub życiu i zdrowiu powierzającego,
f) dbania o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz swoich kolegów; uczeń nie pali tytoniu, nie pije alkoholu, nie używa narkotyków i innych środków odurzających na terenie szkoły i poza nią,
g) troszczenia się o mienie szkoły, dbania o utrzymanie czystości i porządku na terenie szkoły.
5) przestrzegania zakazu dotyczącego opuszczania terenu obiektu szkolnego w czasie przeznaczonym dla danej klasy na zajęcia dydaktyczne i podczas przerw między tymi zajęciami;
6) przestrzegania zakazu dotyczącego wprowadzania samowolnie obcych osób do szkoły nie będących uczniami ZST;
7) przestrzegania zakazu używania podczas lekcji urządzeń elektronicznych nagrywających i odtwarzających dźwięk i obraz;
8) usprawiedliwiania nieobecności zgodnie z regulaminem usprawiedliwiania nieobecności będącym załącznikiem statutu szkoły;
9) zapoznania się z postanowieniami Statutu i Regulaminu Samorządu Uczniowskiego i przestrzegania tych postanowień.
Strój szkolny
1) w dni powszednie uczniowie chodzą ubrani schludnie i estetycznie (strój niewyzywający i nieprowokujący);
2) w dni uroczyste przychodzą w stroju galowym - obowiązuje jasna koszula z krawatem lub bluzka, marynarka lub sweter, ciemne spodnie lub spódnica, sukienka;
3) w szkole obowiązuje bezwzględny zakaz noszenia wszelkich elementów utożsamianych z subkulturami młodzieżowymi, używkami czy klubami sportowymi;
4) w szkole jest dozwolony bardzo delikatny makijaż, adekwatny do miejsca pracy i nauki, zgodny z uznanymi normami społecznymi;
5) w szkole nie są dozwolone ekstrawaganckie fryzury;
6) dozwolona jest skromna biżuteria noszona przez dziewczęta;
7) w dni deszczowe oraz w okresie jesień - wiosna (od chwili ogłoszenia takiego obowiązku przez dyrektora), uczniowie zmieniają w szkole obuwie;
8) obowiązuje lekkie obuwie sportowe (typu adidasy, trampki, tenisówki), nie jest dozwolone noszenie w szkole butów na wysokiej podeszwie lub wysokim obcasie;
9) do sali gimnastycznej uczniowie wchodzą zawsze w obuwiu sportowym na jasnej podeszwie.
Zakaz używania urządzeń telekomunikacyjnych
1) upomnienie;
2) kary przewidziane w statucie szkoły.
Nagrody i kary
1) rzetelną naukę i pracę na rzecz szkoły i środowiska;
2) wzorową postawę;
3) aktywność społeczną;
4) wybitne osiągnięcia.
1) pochwała wychowawcy wobec klasy;
2) pochwała dyrektora szkoły;
3) list pochwalny do rodziców, zakładu pracy;
4) dyplom uznania;
5) nagroda rzeczowa.
1) upomnieniem wychowawcy lub nauczyciela;
2) nagana wychowawcy odnotowana w dzienniku lekcyjnym;
3) upomnieniem lub naganą dyrektora szkoły wobec społeczności szkolnej z powiadomieniem listownym rodziców, a w szkołach zawodowych również zakładu pracy;
4) przeniesienie ucznia do innej szkoły za zgodą Kuratorium Oświaty;
5) skreśleniem z listy uczniów.
1) jeżeli uczeń opuścił 10 godzin lekcyjnych bez usprawiedliwienia, wychowawca klasy informuje o tym rodziców i zgłasza fakt do pedagoga szkolnego. Uczeń, który opuścił 10 i więcej godzin bez usprawiedliwienia nie może mieć oceny z zachowania wyższej niż dobra;
2) w przypadku nie usprawiedliwienia przez ucznia 15 godzin dyrektor szkoły udziela mu nagany wobec społeczności szkolnej, a wychowawca klasy przeprowadza rozmowę z rodzicami z udziałem pedagoga szkolnego. W tym przypadku uczeń nie może uzyskać oceny z zachowania wyższej niż poprawna;
3) w przypadku nie usprawiedliwienia przez ucznia 20 godzin dyrektor szkoły udziela mu nagany wobec społeczności szkolnej, a wychowawca klasy przeprowadza rozmowę z rodzicami z udziałem pedagoga szkolnego. W tym przypadku uczeń nie może uzyskać oceny z zachowania wyższej niż nieodpowiednia;
4) w przypadku opuszczenia przez ucznia bez usprawiedliwienia 30 godzin lekcyjnych ma zastosowanie zapis § 40;
5) uczeń, który uzyskał powyżej 5 spóźnień w miesiącu otrzymuje upomnienie wychowawcy klasy odnotowane w dzienniku lekcyjnym. O powyższym fakcie wychowawca informuje rodziców i pedagoga szkolnego.
1) jeżeli uczeń używa wulgarnego słownictwa, wówczas nauczyciel, który jest świadkiem wydarzenia, udziela uczniowi upomnienia i powiadamia o tym wychowawcę;
2) w przypadku powtórzenia się sytuacji wychowawca klasy udziela uczniowi upomnienia wobec klasy i powiadamia pedagoga szkolnego;
3) kolejny przypadek użycia wulgarnego słownictwa karze dyrektor szkoły poprzez udzielenie uczniowi nagany wobec społeczności szkolnej z powiadomieniem rodziców, a w przypadku młodocianych pracowników również zakład pracy;
4) w przypadku palenia przez ucznia tytoniu i e-papierosów na terenie szkoły, w jej pobliżu, a także w trakcie zajęć prowadzonych poza szkołą, np. podczas wycieczek nauczyciel będący świadkiem wydarzenia odbiera papierosy i e-papierosy
oraz niezwłocznie informuje o zaistniałej sytuacji wychowawcę klasy, który udziela uczniowi upomnienia wobec klasy i powiadamia pedagoga szkolnego;
5) jeżeli powyższy czyn ma miejsce po raz drugi, uczeń jest karany przez dyrektora szkoły udzieleniem nagany wobec społeczności szkolnej z powiadomieniem rodziców, a w przypadku młodocianych pracowników również zakład pracy.
1) w przypadku mniejszej szkodliwości np. pisanie po ławce, ścianach itp. nauczyciel lub wychowawca klasy udziela uczniowi upomnienia. Uczeń zobowiązany jest naprawić wyrządzoną szkodę na koszt własny (rodziców);
2) jeżeli uczeń ponownie niszczy mienie szkolne, fakt ten zostaje odnotowany w dzienniku, a uczeń podlega karze zgodnie z § 40;
3) w przypadku większej szkodliwości np. łamanie krzeseł, niszczenie pomocy naukowych, elewacji, sprzętu w sanitariatach itp. uczeń karany jest naganą dyrektora szkoły wobec społeczności szkolnej. Winny powyższego czynu zobowiązany jest naprawić szkodę na koszt własny (rodziców). O fakcie, który zostaje odnotowany w dzienniku, powiadamiani są rodzice ucznia i pedagog szkolny.
1) uczeń, który otrzyma do 3 uwag negatywnych w semestrze odnotowanych w dzienniku, nie może uzyskać oceny z zachowania wyższej niż dobra. O zaistniałej sytuacji wychowawca klasy powiadamia pedagoga szkolnego;
2) uczeń, który otrzyma do 5 uwag negatywnych w semestrze odnotowanych w dzienniku, nie może uzyskać oceny z zachowania wyższej niż poprawna. O zaistniałej sytuacji wychowawca klasy powiadamia pedagoga szkolnego;
3) uczeń, który posiada 6 uwag w semestrze odnotowanych w dzienniku, otrzymuje naganę dyrektora szkoły wobec społeczności szkolnej. Uczeń ten nie może uzyskać oceny z zachowania wyższej niż nieodpowiednia;
4) jeżeli zachowanie ucznia nie ulega poprawie (zmianie) i nadal postępuje niezgodnie z postanowieniami statutu zastosowanie ma § 41;
5) uczeń z prawomocnym skazującym wyrokiem sądowym otrzymuje ocenę naganną z zachowania.
§ 41
Skreślanie z listy uczniów.
1) stwarzanie zagrożenia zdrowia i życia w czasie zajęć lekcyjnych i praktycznych;
2) opuszczenie bez usprawiedliwienia 30 godzin w semestrze;
3) spożywanie alkoholu na terenie szkoły i poza nią;
4) przebywanie na terenie obiektów szkolnych w stanie nietrzeźwym lub odurzenia narkotycznego;
5) rozprowadzanie środków odurzających,;
6) dewastację mienia;
7) udział w rozbojach lub pobiciach;
8) udział we włamaniach lub kradzieżach;
9) znęcanie się fizyczne i psychiczne nad uczniami, m.in. w ramach tzw. „fali”;
10) wywieranie demoralizującego wpływu na klasę;
11) zastraszanie i grożenie uczniom i pracownikom;
12) brak poprawy zachowania mimo nagany dyrektora szkoły.
§ 42
Ogólne sprawy porządkowe:
7) Wewnątrzszkolne ocenianie.
Podstawa prawna
1.Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2018 r. poz. 996, 1000, 1290, 1669 i 2245), zwanej dalej „ustawą – Prawo oświatowe”.
2.Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych(Dz.U z dnia 26 lutego 2019 r. Poz. 373)
§ 44
Regulamin oceniania
1a. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do:
1) wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego lub efektów kształcenia określonych w podstawie programowej, kształcenia w zawodach
oraz wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych w szkole programów nauczania;
2) wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych w szkole programów nauczania – w przypadku dodatkowych zajęć edukacyjnych.
1b. Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę oddziału, nauczycieli oraz uczniów danego oddziału stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych oraz obowiązków określonych w statucie.
1) informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz postępach w tym zakresie;
2) pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju;
3) motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu;
4) dostarczenie rodzicom i nauczycielom informacji o postępach i trudnościach w nauce i zachowaniu ucznia oraz o szczególnych uzdolnieniach ucznia;
5) umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej;
6) udzielanie uczniowi pomocy w nauce w postaci informacji o jego mocnych i słabych stronach.
1) formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez ucznia poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz informowanie o nich uczniów i rodziców;
2) formułowanie trybu oceniania zachowania oraz informowanie o nim uczniów i rodziców;
3) bieżące ocenianie i śródroczne klasyfikowanie, według skali i w formach przyjętych w szkole oraz zaliczanie niektórych zajęć edukacyjnych;
4) przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych;
5) ustalanie ocen klasyfikacyjnych na koniec roku szkolnego i warunki ich poprawiania;
6) ustalenie warunków i trybu otrzymania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;
7) ustalenie warunków i sposobu przekazywania rodzicom informacji o postępach i trudnościach w nauce i zachowaniu ucznia oraz o szczególnych uzdolnieniach ucznia.
1) diagnostyczną
2) klasyfikacyjną
1) zakres opanowanych wiadomości;
2) rozumienie materiału naukowego;
3) umiejętność w stosowaniu wiedzy;
4) kultura przekazywania wiadomości.
1) bieżące - określające poziom wiadomości lub umiejętności ucznia ze zrealizowanej części programu nauczania. Minimalna ilość ocen zależy od ilości godzin lekcyjnych przeznaczonych na dany przedmiot i wynosi:
a) dla 1 godziny lekcyjnej – 3 oceny;
b) dla 2 godzin lekcyjnych – 5 ocen;
c) dla 3 godzin lekcyjnych – 6 ocen;
d) dla 4 i więcej godzin lekcyjnych – 7 ocen.
2) klasyfikacyjne śródroczne i roczne - określające ogólny poziom wiadomości i umiejętności ucznia przewidzianych w programie nauczania na dany okres (rok szkolny).
L.p. |
Ocena słownie |
Ocena cyfrowa |
Skrót |
1 |
celujący |
6 |
cel |
2 |
bardzo dobry |
5 |
bdb |
3 |
dobry |
4 |
db |
4 |
dostateczny |
3 |
dst |
5 |
dopuszczający |
2 |
dop |
6 |
niedostateczny |
1 |
ndst |
(dopuszcza się oceny bieżące ze znaczkami +, -)
1) wywiązywanie się z obowiązków ucznia;
2) postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej;
3) dbałość o honor i tradycje szkoły;
4) dbałość o piękno mowy ojczystej;
5) dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób;
6) godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią;
7) okazywanie szacunku innym osobom.
Wystawia się według następującej skali:
L.p. |
Ocena słownie |
Skrót |
1 |
wzorowe |
wz |
2 |
bardzo dobre |
bdb |
3 |
dobre |
db |
4 |
poprawne |
popr |
5 |
nieodpowiednie |
ndp |
6 |
naganne |
nag |
Zasady opracowania wymagań edukacyjnych i kryteria oceniania
Poziom |
Kategoria |
Stopień wymagań |
WIADOMOŚCI |
Zapamiętanie wiadomości |
Wymagania konieczne (K) |
Zrozumienie wiadomości |
Wymagania podstawowe (P.) |
|
UMIEJĘTNOŚCI |
Stosowanie wiadomości w sytuacjach typowych |
Wymagania rozszerzające ( R ) |
Stosowanie wiadomości w sytuacjach problemowych |
Wymagania dopełniające (D) |
Treści wykraczające poza wymagania programowe stanowią odrębną kategorię, są to wymagania wykraczające (W).
Stopień wymagań |
Zakres celów |
Konkretne określenie (czasowniki operacyjne) |
K |
Znajomość pojęć, terminów, faktów praw, zasad, reguł, treści naukowych, zasad działania. Elementarny poziom rozumienia tych wiadomości. Uczeń nie powinien ich mylić między sobą. |
|
P |
Uczeń potrafi przedstawić wiadomości w innej formie niż je zapamiętał, potrafi wytłumaczyć wiadomości, zinterpretować je , streścić i uporządkować, uczynić podstawą prostego wnioskowania. |
|
R |
Opanowanie przez ucznia umiejętności praktycznego posługiwania się wiadomościami według podanych mu wzorów. Uczeń umie stosować wiadomości w sytuacjach podobnych do ćwiczeń szkolnych. |
|
D |
Opanowanie przez ucznia umiejętności formułowania problemów, dokonywania analizy i syntezy nowych zjawisk. Uczeń umie formułować plan działania, tworzyć oryginalne rozwiązania. |
|
1) Opinię lub orzeczenie poradni rodzice lub prawni opiekunowie dołączają do dokumentów składanych przy zapisie do klasy pierwszej;
2) jeżeli uczeń poddany jest badaniu w trakcie roku szkolnego, rodzice lub prawni opiekunowie dostarczają opinię lub orzeczenie zaraz po ich otrzymaniu.
Zakres wymagań |
Stopień |
|||
Konieczne |
Podstawowe |
Rozszerzające |
Dopełniające |
|
- |
- |
- |
- |
niedostateczny (1) |
+ |
- |
- |
- |
dopuszczający (2) |
+ |
+ |
- |
- |
dostateczny (3) |
+ |
+ |
+ |
- |
dobry (4) |
+ |
+ |
+ |
+ |
bardzo dobry (5) |
+ |
+ |
+ |
+ |
celujący (6) |
1) stopień celujący otrzymuje uczeń, który:
a) posiadł wiedzę i umiejętności określone w podstawie programowej przedmiotu w danej klasie, samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia oraz
b) biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych lub praktycznych z programu nauczania danej klasy, rozwiązuje także zadania wykraczające poza program nauczania tej klasy,
c) osiąga sukcesy w konkursach przedmiotowych, zawodach sportowych i innych.
2) stopień bardzo dobry otrzymuje uczeń, który:
a) opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określonych programem nauczania przedmiotu w danej klasie oraz
b) sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami, swobodnie operuje faktami i dostrzega związki między nimi, potrafi zastosować posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań i problemów w nowych sytuacjach,
c) posiada umiejętność hierarchizacji i łączenia edukacji, wyciągania i formułowania wniosków, biegle posługuje się językiem polskim.
3) stopień dobry otrzymuje uczeń, który:
a) wymagania programowe opanował w stopniu przekraczającym podstawy programowe, odpowiedź jest zasadniczo samodzielna, zawiera większość wymaganych treści, przedstawiony materiał nie zawiera błędów rzeczowych (tylko drugorzędne),
b) potrafi przedstawić większość związków i relacji pomiędzy faktami i zjawiskami, poprawnie stosuje terminologię danego przedmiotu, odpowiedzi ucznia do końca nie wyczerpują zagadnienia. Dobrze posługuje się językiem polskim.
4) stopień dostateczny otrzymuje uczeń, który:
a) opanował wiadomości i umiejętności określone programem nauczania w danej klasie na poziomie nie przekraczającym wymagań zawartych w podstawach programowych oraz
b) w ograniczonym stopniu i częściowo błędnie przedstawia związki i relacje pomiędzy faktami i zdarzeniami, poprawnie stosuje część terminologii danego przedmiotu, jego odpowiedzi - po niewielkim ukierunkowaniu nauczyciela są sloganowe i mało dojrzałe, występują nieliczne błędy językowe,
c) rozwiązuje (wykonuje) typowe zadania teoretyczne lub praktyczne o średnim stopniu trudności.
5) stopień dopuszczający otrzymuje uczeń, który:
a) ma braki w opanowaniu podstaw programowych, ale braki te nie przekraczają możliwości uzyskania przez ucznia podstawowej wiedzy z danego przedmiotu w ciągu dalszej nauki oraz
b) podczas odpowiedzi możliwe są błędy zarówno w zakresie wiedzy merytorycznej, jak i w sposobie jej prezentowania, w niewielkim stopniu wyjaśnia relacje pomiędzy faktami, bardzo słabo i z błędami formułuje nieliczne wnioski, nieudolnie posługuje się językiem polskim.
6) stopień niedostateczny otrzymuje uczeń, który:
a) nie opanował wiadomości i umiejętności określonych podstawach programowych przedmiotu nauczania w danej klasie, a braki w wiadomościach uniemożliwiają dalsze zdobywanie wiedzy z tego przedmiotu oraz
b) nie jest w stanie rozwiązać (wykonać) zadań o niewielkim (elementarnym) stopniu trudności, odpowiedź jest chaotyczna, występują liczne błędy merytoryczne, uczeń opiera się na stereotypach i ogólnikach, posługuje się językiem polskim w sposób nie zadawalający.
Ocena zakres procentowy
Celujący 98%- 100%
Bardzo dobry 97% - 90 %
Dobry 89% - 75 %
Dostateczny 74% - 51%
Dopuszczający 50% - 40 %
Niedostateczny poniżej 39%
Nauczyciel może skorygować tę skalę w związku ze specyfiką przedmiotu ,lecz musi o tym poinformować uczniów i rodziców uzasadniając zmiany.
Sposoby sprawdzania osiągnięć i postępów uczniów
1) ustna – odpowiedzi (tzw. pytania bieżące) oraz aktywność ucznia (zgłaszana przez samego ucznia częstość i gotowość brania udziału w lekcji);
2) pisemna:
a) praca klasowa
b) kartkówka
c) zadania domowe,
d) test kompetencji, test,
e) referaty, sprawozdania, recenzje.
1) sprawdzanie osiągnięć i postępów uczniów cechuje:
a) obiektywizm,
b) indywidualizacja,
c) konsekwencja,
d) systematyczność,
e) jawność.
2) punktem wyjścia do analizy postępów ucznia jest test kompetencji przeprowadzony na początku roku szkolnego w klasie pierwszej;
3) każdy dział programowy kończy się pomiarem sumatywnym (test, praca klasowa);
4) prace klasowe obejmujące większą partię materiału, pisane przynajmniej w ciągu jednej jednostki lekcyjnej, zapowiadane przynajmniej z wyprzedzeniem siedmiodniowym
5) kartkówka z trzech ostatnich lekcji może być niezapowiedziana i nie powinna trwać dłużej niż 15 minut;
6) termin oddawania przez nauczyciela prac pisemnych do 14 dni;
7) uczeń może być w semestrze 1 raz nieprzygotowany do lekcji z wyjątkiem zapowiedzianych prac kontrolnych, jednak musi to zgłosić przed zajęciami. Nauczyciel odnotowuje ten fakt w dzienniku (skrót Np), nie ma to jednak wpływu na ocenę końcową;
8) zgłoszone przez ucznia nie przygotowanie po wywołaniu go do odpowiedzi pociąga za sobą wpisanie oceny niedostatecznej;
9) w klasach pierwszych, na początku roku szkolnego stosujemy 2 - tygodniowy „okres ochronny” , nie stawiamy ocen niedostatecznych;
10) najpóźniej na dwa tygodnie przed klasyfikacją (śródroczną, roczną) należy zakończyć przeprowadzanie prac klasowych.
1) jednego dnia może odbyć się jedna praca klasowa (nauczyciel musi dokonać wpisu w dzienniku, w momencie zapowiedzi);
2) tygodniowo mogą odbyć się maksymalnie 3 prace klasowe (z zastrzeżeniem, że sumatywne prace z j. polskiego i matematyki nie mogą odbyć się w tym samym tygodniu);
3) na każdej lekcji sprawdzane są ilościowo prace domowe, zaś jakościowo w miarę potrzeb, nie rzadziej niż raz w semestrze;
4) w przypadku nieobecności nauczyciela w dniu sprawdzianu, pracy klasowej itp. termin należy ponownie uzgodnić z klasą ( przy czym nie obowiązuje jednotygodniowe wyprzedzenie).
1) po każdej pracy klasowej dokonuje się analizy błędów i poprawy;
2) uczniowie, u których stwierdzono braki, mogą je uzupełnić, wykonując dodatkowe zdania domowe;
3) uczeń nieobecny usprawiedliwiony na pracy pisemnej, pisze ją w terminie ustalonym przez nauczyciela;
4) uczeń ma prawo poprawić ocenę otrzymaną z pracy pisemnej w terminie uzgodnionym z nauczycielem. Ocena otrzymana w wyniku poprawy będzie traktowana jako kolejna ocena cząstkowa;
5) uczeń ma prawo poprawić ocenę cząstkową;
6) ustalona przez nauczyciela niedostateczna ocena klasyfikacyjna roczna może być zmieniona tylko w wyniku egzaminu poprawkowego (wg zasad określonych w § 51);
7) uczniowie mający kłopoty ze zrozumieniem pewnych partii materiału, mogą korzystać z indywidualnych konsultacji;
8) samorząd klasowy organizuje „samopomoc koleżeńską” uczniom mającym kłopoty w nauce.
1) szkoła prowadzi dla każdego oddziału jeden dziennik lekcyjny, arkusze ocen, w których dokumentuje się osiągnięcia i postępy uczniów w danym roku szkolnym;
2) dopuszcza się w ocenach cząstkowych stosowanie znaków „+”, „-;
3) oprócz znaku cyfrowego, umieszczamy w dzienniku informacje dodatkowe, takie, jak:
a) data,
b) forma oceniania,
c) zakres materiału.
4) oceny dłuższych prac pisemnych, wymagających znajomości większego zakresu wiedzy i umiejętności są oznaczone w e-dzieniku kolorem czerwonym, pozostałe samodzielne prace sprawdzające - kolorem zielonym. Inne oceny kolorem czarnym;
5) wszystkie nagrody i wyróżnienia, kary, nagany wychowawca odnotowuje w e- dzienniku;
6) w arkuszu ocen wychowawca umieszcza informację dodatkową o naganie dyrektora, promocji z wyróżnieniem.
§ 47
Zasady oceniania zachowania
§ 48
1) jest pilny;
2) stosuje się do obowiązujących w szkole zarządzeń;
3) wywiązuje się z obowiązków powierzonych mu w szkole, stara się dotrzymać terminów;
4) w semestrze nie spóźnił się na zajęcia więcej niż 10 razy i nie ma więcej niż 10 godzin nieusprawiedliwionych nieobecności;
5) reaguje na przejawy zachowań aspołecznych, stara się im przeciwdziałać;
6) nie unika udzielania pomocy kolegom w nauce;
7) jest taktowny, umie kulturalnie wymieniać zdanie z innymi, jest uczciwy i umie przepraszać;
8) dba o swój wygląd i ogólną czystość, jest stosownie ubrany i zmienia obuwie w szkole;
9) nie niszczy mienia szkolnego i społecznego;
10) świadomie nie naraża siebie i innych na niebezpieczeństwo, stara się przewidywać konsekwencje;
11) nie ulega nałogom, nie używa alkoholu, narkotyków i innych środków odurzających.
1) ma co najwyżej 3 godziny nieobecności nieusprawiedliwionej, opuszcza zajęcia tylko w przypadku choroby lub z innych uzasadnionych przyczyn;
2) pracuje na rzecz klasy i szkoły, dba o wygląd klasy, szkoły i sprzętu szkolnego;
3) swoim zachowaniem daje dobry przykład;
4) przeciwstawia się przejawom niewłaściwego zachowania;
5) jest koleżeński i uczynny.
1) systematycznie reprezentuje szkołę na zawodach, konkursach, olimpiadach oraz bierze aktywny udział w zajęciach szkolnych i pozaszkolnych potwierdzony przez prowadzących zajęcia;
2) aktywnie uczestniczy w pracach Samorządu Szkolnego i klasowego – (potwierdzenie opinią opiekuna);
3) przejawia inicjatywę i zaangażowanie we wspólne działania na rzecz szkoły, klasy lub środowiska;
4) wyróżnia się kulturą, pilnością, rzetelnością w wykonywaniu powierzonych zadań.
1) ma do 15 godzin nieusprawiedliwionych lub do 15 spóźnień w ciągu semestru;
2) niechętnie wykonuje powierzone mu w szkole obowiązki;
3) czasami zdarza się mu nieuprzejme zachowanie, jednak w większości kultura osobista ucznia jest bez zarzutu;
4) czasami przeszkadza nauczycielowi i kolegom na lekcji, ale reaguje na zwracane uwagi;
5) unika udzielania pomocy kolegom;
6) biernie uczestniczy w imprezach klasowych i szkolnych
1) wagaruje, ucieka z lekcji, opuszcza pierwsze lub wybrane lekcje (ma do 20 godzin nieusprawiedliwionych lub do 20 spóźnień w ciągu semestru);
2) używa wulgarnych słów;
3) jest arogancki, niekulturalny w stosunku do innych osób;
4) działa w nieformalnych grupach;
5) nie przestrzega zarządzeń porządkowych szkoły
1) opuścił więcej niż 30 godzin bez usprawiedliwienia;
2) dewastuje mienie szkoły, własne i innych;
3) wywiera negatywny wpływ na rówieśników;
4) stosuje przemoc fizyczna lub psychiczną;
5) ciągle utrudnia prowadzenie lekcji i nie wykonuje poleceń nauczycieli;
6) swoim zachowaniem zagraża bezpieczeństwu innych;
7) świadomie szkodzi zdrowiu swojemu i innych;
8) dopuszcza się kradzieży, wymuszeń, bójek;
9) popada w konflikt z prawem.
§ 49
Regulamin klasyfikowania
1) w przypadku organizowania zajęć praktycznych u pracodawcy opiekun (kierownik) praktyk w porozumieniu z osobami prowadzącymi zajęcia praktyczne lub praktyki zawodowe;
2) w pozostałych przypadkach - nauczyciel lub instruktor prowadzący zajęcia praktyczne lub praktyki zawodowe albo osoba wskazana przez dyrektora szkoły w porozumieniu z osobami prowadzącymi zajęcia praktyczne lub praktyki zawodowe.
1) realizujący indywidualny tok lub program nauki;
2) spełniający obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą;
3) ubiegający się o przyjęcie do klasy wyższej niż wynika to ze świadectwa szkolnego;
4) zmieniający typ szkoły lub profil klasy, w przypadku różnic programowych z przedmiotów obowiązkowych ujętych w planach nauczania, z wyjątkiem wychowania fizycznego.
1) skład komisji;
2) termin egzaminu;
3) pytania egzaminacyjne (ćwiczenia praktyczne);
4) wynik części pisemnej i ustnej oraz ocenę;
5) pisemne odpowiedzi.
1) dyrektor szkoły albo inny nauczyciel pełniący w szkole funkcję kierowniczą - jako przewodniczący komisji;
2) nauczyciel uczący ucznia danego przedmiotu - jako egzaminator;
3) nauczyciel tego samego lub pokrewnego przedmiotu - jako członek komisji.
1) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych – przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia, w formie pisemnej i ustnej oraz ustala roczną ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych;
2) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania – ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w drodze głosowania zwykłą większością głosów, w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.
1) w przypadku rocznej (śródrocznej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych:
a) dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze – jako przewodniczący komisji,
b) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne,
c) dwóch nauczycieli z danej lub innej szkoły tego samego typu, prowadzący takie same zajęcia edukacyjne.
2) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania:
a) dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze – jako przewodniczący komisji;
b) wychowawca klasy;
c) wskazany przez dyrektora szkoły nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danej klasie;
d) pedagog;
e) psycholog;
f) przedstawiciel samorządu uczniowskiego;
g) przedstawiciel rady rodziców.
1) w przypadku rocznej (śródrocznej) oceny klasyfikacyjnej:
a) skład komisji,
b) termin sprawdzianu,
c) zadania (pytania) sprawdzające,
d) wynik sprawdzianu oraz ustaloną ocenę.
2) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania:
a) skład komisji,
b) termin posiedzenia komisji,
c) wynik głosowania,
d) ustaloną ocenę z zachowania wraz z uzasadnieniem.
Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia. Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.
§ 49 a
Tryb i warunki uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny z zajęć edukacyjnych.
1) frekwencja na zajęciach z danego przedmiotu nie niższa niż 80% (z wyjątkiem długotrwałej choroby);
2) usprawiedliwienie wszystkich nieobecności na zajęciach;
3) przystąpienie do wszystkich przewidzianych przez nauczyciela form sprawdzianów i prac pisemnych;
4) uzyskanie z wszystkich sprawdzianów i prac pisemnych ocen pozytywnych (wyższych niż ocena niedostateczna), również w trybie poprawy ocen niedostatecznych;
5) skorzystanie z wszystkich oferowanych przez nauczyciela form poprawy, w tym – konsultacji indywidualnych.
Sposoby i zasady informowania uczniów i rodziców o postępach i osiągnięciach..
Egzamin poprawkowy
1) dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący inne stanowisko kierownicze - jako przewodniczący komisji;
2) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne - jako egzaminujący;
3) nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne - jako członek komisji.
10. Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół zawierający skład komisji, termin egzaminu, pytania egzaminacyjne, wynik egzaminu oraz ocenę ustaloną przez komisję. Do protokołu załącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.
11. Uczeń, który z przyczyn losowych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie określonym przez dyrektora szkoły.
12. Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji i powtarza klasę.
Regulamin promowania
System motywacyjny
1) okazywanie uczniom szacunku, jasne określenie reguł i sposobów postępowania;
2) angażowanie uczniów w tworzeniu zasad postępowania celem wyrobienia poczucia współodpowiedzialności za efekty pracy;
3) tworzenie przez nauczycieli sposobności do podejmowania działań przez uczniów oraz do podejmowania odpowiedzialności za ich wykonanie;
4) akceptowanie i docenianie pomysłów prezentowanych przez uczniów.
8) Postanowienia końcowe:
1) Program profilaktyczno - wychowawczy Zespołu Szkół Technicznych w Ustroniu;
2) Regulamin działalności Rady Rodziców;
3) Regulamin Rady Pedagogicznej;
4) Regulamin Samorządu Uczniowskiego;
5) Wewnątrzszkolny System Oceniania
Ustroń, dnia 28listopada 2019r.
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Zespół Szkół Technicznych w Ustroniu